تمیزکاری نمای چوبی؛ راهکاری برای زیبایی هرچه بیشتر ساختمان

هر نمایی با هر متریالی که ساخته شده باشد بعد از مدتی نیاز به شستشو و تمیزکاری دارد. رفع این نیاز در مورد نماهای چوبی شرایط خاصی دارد زیرا با شستشوی نادرست نمای چوبی ممکن است که چوب‌ها آسیب ببینند و ماندگاری نما کاهش پیدا کند. البته این خطرات در مورد نمای ترموود کمتر وجود دارد زیرا ترموود دارای مقاوت بیشتری نسبت به انواع دیگر چوب نمای ساختمانی است. با این حال در مورد شستشوی نمای ترموود نیز نکاتی وجود دارد که حتما باید مورد توجه قرار دهید. با ما همراه باشید تا با روش صحیح تمیزکاری نمای چوبی و نگهداری از آن آشنا شویم.

تمیزکاری نمای چوبی
تمیزکاری نمای چوبی

نمای چوبی و شستشوی آن

شستشوی نمای چوبی آسان و بی‌دردسر بوده و بهتر است که با شوینده‌های ملایم و یا مایع دستشویی این کار را انجام دهید. در صورت کثیفی زیاد استفاده از آب با فشار زیاد ایرادی ندارد، اما این کار را باید با احتیاط انجام دهید. در صورتی که چوب نما لک شود، حتما باید بلافاصله آن را تمیز کنید. چرا که اگر لکه و کثیفی روی چوب نما باقی بماند و خشک شود، مجبور می‌شوید که از شوینده‌های قوی استفاده کنید. چرا که شوینده‌های قوی ممکن است به چوب آسیب برسانند. به طور کلی هر چه بیشتر در تمیزکاری نمای چوبی دقت داشته باشید، ماندگاری چوب نما بیشتر شده و کمتر به تعویض آن نیاز پیدا خواهید کرد.

اقداماتی که قبل از تمیزکاری نمای چوب باید انجام شوند

باید بدانید که قبل از شروع به تمیزکاری و شستشوی نمای چوبی با مواد شوینده و مایع شستشو باید اقداماتی را انجام دهید. ابتدا با یک جارو چوب‌های کثیف شده را تمیز کنید. می‌توانید از جاروی دستی و جاروی برقی استفاده کنید. البته بهتر است که برای تمیز کردن قسمت‌های قابل دسترس برای جاروی برقی، با این وسیله به تمیز کردن نمای چوبی بپردازید. حتما مطمئن شوید که هیچ‌گونه آلودگی و آشغال‌های ریز مانند مو و گردوغبار روی چوب نما باقی نماند. بعد از انجام این مرحله می‌توانید به شستشوی نمای چوبی بپردازید. برای این کار بهتر است از تی و آب گرم استفاده کنید.

اقداماتی که قبل از تمیزکاری نمای چوب باید انجام شوند
اقداماتی که قبل از تمیزکاری نمای چوب باید انجام شوند

کدام شوینده برای تمیزکاری نمای چوبی مناسب است؟

برای تمیزکاری نمای چوبی بهتر است که از شوینده‌هایی که در دستورالعمل آن‌ها برای شستشوی چوب پیشنهاد شده، استفاده کنید. چرا که شوینده‌های دیگر ممکن است باعث خوردگی و از بین رفتن چوب نما شوند. در صورتی که نمی‌دانید دقیقا چه نوع چوبی در نما به کار رفته و چه شوینده‌ای مناسب است، بهترین کار استفاده از یک پاک‌کننده عمومی پیشنهاد شده برای همه انواع سطوح خواهد بود. توجه داشته باشید که قبل از شروع شستشو و تمیزکاری نمای چوبی، ابتدا ماده شوینده را روی یک تکه کوچک از چوب نما امتحان کنید. به این صورت از مناسب بودن شوینده برای شستشوی نمای چوبی مطمئن خواهید شد.

باید اشاره کرد که به‌هیچ‌عنوان نباید از شوینده‌های دارای موم یا مواد نفتی استفاده کنید. مگر در صورتی که مطمئن باشید روکش چوب نمای شما از جنس موم است. البته استفاده از روکش موم روی نمای چوبی آن‌چنان رایج نیست. باید بدانید مواد نفتی و روغنی باعث می‌شوند گردوخاک روی چوب باقی مانده و هنگام دستمال کشیدن روی آن، این گردوخاک چوب را خراش می‌دهد.

در این رابطه خواندن مقاله ” تمیزکاری پارکت | چند روش کارآمد برای تمیز کردن اصولی پارکت‌ها ” میتواند مفید باشد !

ابزار و وسایل مورد نیاز برای تمیزکاری و شستشوی نمای چوبی

ابتدا باید این نکته را بدانید که اگر گردوخاک و کثیفی روی تی بنشیند مانند سمباده عمل کرده و باعث خراشیده شدن چوب نما شود. به همین دلیل نباید از هر نوع تی در تمیزکاری نمای چوبی استفاده کنید. بهتر است برای این کار از یک جاروی تمیز با سر خشک استفاده کرده تا گردوغبار روی آن ننشیند. همچنین می‌توانید از یک تی میکروفایبر برای شستشوی نمای چوبی استفاده کنید.

دقت داشته باشید که لکه‌های کثیف روی چوب نما باید با استفاده از یک پارچه نرم نیمه مرطوب یا خشک تمیز شوند. نکته مهم درباره شستشوی لکه‌های روی چوب نما این است که باید این کار را از لبه‌های لکه‌ها شروع کنید و آرام به سمت مرکز لکه‌ها بروید. لازم به ذکر است که بعد از شستشوی نمای چوبی حتما باید آن را خشک کنید. چرا که ممکن است باعث منبسط شدن چوب و خراب شدن آن بشود.

شستشوی نمای چوبی
شستشوی نمای چوبی

روش تمیزکاری نمای چوبی با استفاده از تی و دستمال یا ابر

در صورتی که مرطوب بودن نمای چوبی می‌توانید از یک تی خشک استفاده کنید و خیسی چوب نما را بگیرید. درست است که چوب به کار رفته در نما معمولا در برابر رطوبت مقاوم است اما باقی ماندن رطوبت روی آن به مدت طولانی باعث خرابی آن خواهد شد. بنابراین بهتر است که همیشه چوب نما خشک باشد و هر زمان که مرطوب بود بلافاصله آن را با استفاده از یک ابر خشک کنید. به این ترتیب عمر و ماندگاری چوب نما افزایش پیدا خواهد کرد.

در صورتی که به غیر از وجود رطوبت، چوب نما به شستشو نیاز داشت با یک دستمال پارچه‌ای نرم و استفاده از مواد شوینده، به آرامی روی سطح چوب بکشید تا روی آن خط‌وخش نیفتد. برای اینکه مطمئن شوید روی چوب خش نمی‌افتد، کمی دستمال یا ابر را مرطوب کنید و در جهت شیارهای سطح بیرونی چوب دستمال یا ابر را روی آن بکشید.

نکات مهمی که پس از تمیزکاری نمای چوبی باید رعایت شوند

بعد از اینکه کار شستشو و تمیزکاری نمای چوبی به پایان رسید باید برخی نکات مانند خشک کردن سطح چوب را رعایت کنید. چرا که این نکات در تمیز باقی ماندن و افزایش ماندگاری چوب نما تاثیر به‌سزایی دارند. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر شاره کرد:

  • حتما از حلال‌های خشک‌کننده و یک دستمال پارچه‌ای نرم یا ابر برای خشک کردن سطح چوب پس از تمیزکاری استفاده کنید
  • در صورتی که نمای چوبی آسیب دیده باشد، قبل از تمیزکاری باید آسیب‌ها را تعمیر کنید. چرا که در صورت خیس شدن قسمت‌های آسیب‌دیده ممکن است خرابی بیشتری در سطح نمای چوبی ایجاد شود
  • درست است که تمیزکاری نمای چوبی عمر آن را افزایش می‌دهد، اما بهتر است که هر چند سال یک بار نسبت به نوسازی نمای چوبی اقدام کنید

نکات مهمی که پس از تمیزکاری نمای چوبی باید رعایت شوند

نمایی جذاب و ماندگار با انجام صحیح تمیزکاری نمای چوبی

تمیزکاری نمای چوبی یکی از اقدامات مهم در نگهداری از آن به شمار می‌رود. چرا که در صورت خراب شدن نما، باید چوب نمای جدید خریده و با چوب‌های آسیب‌دیده جایگزین کنید که این کار بسیار هزینه‌بردار خواهد بود. فروشگاه پارس آرای کوهستان یکی از مراکز عرضه بهترین چوب نما با بالاترین کیفیت به شمار می‌رود. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت فروشگاه ما، بهترین چوب‌های نما با کیفیت و ماندگاری بالا را خریداری کنید.

برچسب ها: