ترمووود و سیر تحول و انقلاب این چوب در صنعت ساخت‌وساز

تاریخچه استفاده از چوب ترمووود به دهه 30 میلادی باز می‌گردد. در آن زمان کشورهای مختلفی درباره روش‌های افزایش استحکام چوب مطالعه و در همین زمینه به نتایجی باورنکردنی رسیدند. یکی از همین نتایج سوزاندن و گرمایش سطح چوب برای افزایش خواص آن برای اولین‌بار در دنیا بود. به دلیل جایگاه و کاربردی که ترمووود در صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی و خارجی دارد، تاریخچه شکل‌گیری آن اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در این مطلب از مجموعه پارس آرای کوهستان تاریخچه ظهور ترمووود و انقلاب در صنعت چوب توسط این متریال را به شکل دقیق بررسی می‌کنیم.

تاریخچه کامل و چگونگی شکل‌گیری انقلاب در صنعت چوب توسط ترمووود

از روش‌های مختلف برای تیمار حرارتی چوب، ترمووود است. اگر بخواهیم ترمووود و انقلاب آن در صنعت چوب را بررسی کنیم، باید به دهه 30 میلادی برگردیم. در آن زمان برای نخستین‌بار در کشور آلمان مطالعات آکادمیکی در خصوص حرارت‌دهی به چوب توسط دانشمندی به نام هانسمن صورت گرفت. در دهه 40 میلادی نیز در کشور آمریکا مطالعات مختلفی توسط شخصی به نام وایت انجام شد.

سپس بعد از گذشت ده سال چند محقق آلمانی به نام‌های باوندام، رانکل و بوروی مطالعات لازم را در خصوص این چوب ادامه دادند. اما نظریه اصلی و جمع‌بندی شده دررابطه‌با ترمووود و فواید آن در سال 1960 توسط دو دانشمند به نام‌های کولمن و اشنایدر با ارائه گزارشی علمی در زمینه بهبود‌دهی حرارت چوب، به دنیا معرفی شد. این نظریه تا سال‌ها یعنی تا سال 1990 در سطح دنیا برای تولید ترمووود مورداستفاده قرار گرفت.

در ادامه قصد داریم دو موضوع دیگر را در خصوص تاریخچه ترمووود و انقلاب آن در صنعت چوب بررسی کنیم:

·         تأسیس انجمن فنلاندی چوب ترمووود

·         تاریخچه کارخانه‌های مطرح تولیدکننده چوب ترمووود در سطح دنیا

انجمن فنلاندی چوب ترمووود و نقش آن در ظهور یک انقلاب در صنعت چوب

ترمووود علامت تجاری ثبت شده در اتحادیه اروپا است و متعلق به انجمن فنلاندی چوب ترمووود می‌باشد. این انجمن در سال 2000 میلادی در کشور فنلاند به‌منظور ارتقای کاربردهای چوب ترمووود در زمینه‌های مختلف در کشور فنلاند کار خود را آغاز کرد. تمامی اعضای انجمن ترمووود فنلاند از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان چوب ترمووود در سطح جهان هستند.

در سال‌های ابتدایی تأسیس انجمن ترمووود فنلاند تمرکز مجموعه بر روی معرفی این محصول به بازارهای فروش در سراسر دنیا بود. به همین دلیل نیز اطلاعات مختلفی در خصوص معرفی ترمووود و نقشی که می‌تواند در انقلاب صنعت چوب ایفا کند، منتشر شد. همین مسئله هم زمینه‌ساز انتشار نخستین کتابچه راهنمای چوب ترمووود بعد از مدت سه سال از تأسیس این انجمن شد.

تاریخچه کارخانه‌های مطرح تولیدکننده چوب ترمووود در سطح دنیا

در این بخش از مطلب ” ترمووود و انقلاب در صنعت چوب ” قصد داریم تا به بررسی تاریخچه بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید ترمووود در دنیا بپردازیم. تاریخچه نخستین کارخانه تولید و فروش ترمووود در ایالات متحده آمریکا به سال 2007 میلادی باز می‌گردد.

نام این کمپانی وست وود است و هم اکنون نیز یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کارخانجات تولید چوب ترمووود در کشور آمریکا به شمار می‌آید. لازم به ذکر می‌باشد که تاریخچه ترمووود و انقلاب آن در صنعت چوب در قاره اروپا نسبت به آمریکا، قدمتی طولانی‌تر دارد. باوجوداینکه خاستگاه ترمووود را کشور فنلاند معرفی می‌کنند، اما امروزه از نظیر میزان تولید چوب ترمووود در اروپا، کشور استونی در صدر قرار دارد. چرا که در این کشور هزینه تولید و همچنین هزینه نیروی کار نسبت به کشور فنلاند بسیار کمتر است.

آغاز به کار سه کمپانی مشهور تولیدکننده ترمووود در کشور فنلاند

در اواخر دهه 90 میلادی سه کمپانی به نام‌های تیمبر، برستول و سرو در کشور فنلاند در حوزه تولید و فروش ترمووود فعالیت داشتند که در ابتدای قرن بیست و یکم کمپانی برستول موفق شد تیمبر را خریداری و خود را به‌عنوان اصلی‌ترین تولیدکننده این متریال چوبی در دنیا مطرح کند.

به‌تدریج کاربردهای ترمووود گسترش پیدا کرد. به‌گونه‌ای که طی سال‌های اخیر از این متریال در بخش‌های مختلف دکوراسیون داخلی و خارجی استفاده می‌کنند. هم‌زمان با تأسیس شرکت برستول، کمپانی سرو فنلاند نیز بر روی تولید ترمووود و ایجاد یک انقلاب در صنعت چوب تمرکز داشت، اما برستول با افتتاح شرکت ترموری موفق شد فعالیت‌های تجاری خود را گسترش بدهد و محصولات ترمووود خود را کشورهای اروپایی و به آسیا صادر کند.

تغییراتی که پس از ابداع ترمووود بر روی این محصول انجام شده است

در بررسی نقش ترمووود و شکل‌گیری یک انقلاب توسط آن در صنعت چوب باید به تغییراتی که بعد از اختراع این چوب انجام شده است هم اشاره داشته باشیم. به‌طورکلی با پیشرفت جامعه امروزی یکی از روش‌های ایجاد یک فضای مساعد برای جسم و روح در زندگی، به‌کارگیری عناصر طبیعی است. همراه با توسعه روزافزون صنعت ساختمان، استفاده از ترمووود و کاربردهای آن نیز بیش از گذشته است.

در همین راستا در ادامه به برخی از تغییرات اعمال شده بر روی ترمووود در سال‌های گذشته می‌پردازیم:

·         برخورداری از وزنی سبک در مقایسه با محصولات مشابه

·         ضد رطوبت

·         نصب آسان و سریع

·         عدم آسیب به محیط‌زیست به دلیل طراحی اکولوژیکی به‌کاررفته در آن

·         مقاوم در برابر فشارهای خارجی مانند زلزله

·         ثبات ابعاد

·         عایق حرارت و صدا

سؤالات متداول

اینکه گفته می‌شود ترمووود انقلابی در صنعت چوب ایجاد کرده است، به چه معنا است؟

به دلیل کاربردهای بسیار گسترده ترمووود در احیای سازه‌های مدرن و بخش‌های مختلف منزل مانند روف‌گاردن، در و پنجره، استخر و سونا ساخت پله گفته می‌شود که چوب ترمووود انقلابی در صنعت چوب ایجاد کرده است.

در اولین کتابچه راهنمای منتشر شده در خصوص ترمووود چه مواردی وجود دارد؟

مواردی از جمله ثبت اختراع فراوری ترمووود، کنترل کیفی، ارزیابی چرخه حیات، متریال‌های اولیه مورد تأیید برای ساخت، استانداردسازی و انجام تحقیق و توسعه و همچنین علامت تجاری ثبت شده وجود دارند.

در چه تاریخی برای نخستین‌بار صحبت از ترمووود به میان آمد؟

برای اولین‌بار در دهه 30 میلادی و در کشور آلمان تحقیقات مختلفی دررابطه‌با ترمووود انجام شد.

از پارس آرای کوهستان، ترمووودهایی باکیفیت بالا را خریداری کنید

قرن‌ها است که بشر پی برده است می‌تواند با سوزاندن سطح چوب در آتش، مقاومت آن را به‌منظور استفاده در فضای باز افزایش دهد. در ابتدای قرن بیستم میلادی بود که در اروپا و آمریکا محصولی برآمده از چوب به‌عنوان ترمووود معرفی شد. محصولی که ساختار سلولی آن تحت‌تأثیر فرایندهای حرارتی دچار تغییرات مختلف شده بود و از استحکام و دوام بیشتری در مقایسه با سایر چوب‌ها برخوردار بود.

مجموعه پارس آرای کوهستان یکی از بزرگ‌ترین مراکز فروش ترمووود در سطح کشور است. شما با مراجعه به سایت ما می‌توانید برترین ترمووودها را باکیفیت بالا و قیمتی مناسب برای استفاده در دکوراسیون داخلی و خارجی تهیه کنید. همچنین تمامی ترمووودهای مجموعه ما از معتبرترین برندهای دنیا هستند.

برچسب ها: