دیوارپوش ترموود یک عایق زیبا و بسیار کارآمد است

چوب یک متریال بسیار محبوب است که از هزاران سال پیش برای تولید انواع محصولات و ساخت خانه‌ از آن استفاده می‌شود. محبوبیت این ماده طبیعی تا حدی بالا است که سبب شکل‌گیری یک صنعت گسترده شده است. در این میان لمبه چوبی یکی از محبوب‌ترین دیوار پوش‌ها در معماری و دکوراسیون به شمار می‌رود که معمولا آن را از چوب کاج تهیه می‌کنند. در سال‌های اخیر محصولات چوبی حرارت‌دهی شده یا ترموود نیز به دلیل خواص فیزیکی برتر خود به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب با این دو نوع چوب آشنا می‌شویم تا هنگام انتخاب میان ترموود یا لمبه بهترین گزینش را داشته باشید.

ترموود یا لمبه چگونه ساخته می‌شوند

لمبه یک نوع متریال پرمصرف ساختمانی است که به صورت گسترده به عنوان دیوارپوش و پوشش سقف استفاده می‌شود. در این حوزه منظور از لمبه همان لمبه چوب کاج است که به دلیل ارزان بودن و مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی گوناگون مانند رطوبت و حشرات کاربردهای بسیار زیادی دارد. محصولات ترموود نیز با حرارت‌دهی چوب‌های مختلف تهیه می‌شوند. این فرایند خواص فیزیکی و شیمیایی چوب‌های معمولی را بدون استفاده از مواد شیمیایی و افزودنی بهبود می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید از چوب ترموود برای مصارف گوناگون و در محیط‌هایی که چوب معمولی در معرض آسیب‌های گوناگون قرار دارد، استفاده کنید.

ترموود و لمبه چه تفاوت‌هایی دارند

ترموود و لمبه کاج هر دو به دلیل ویژگی‌های مثبت دارای کاربردهای بسیار متنوع و زیاد هستند. در این میان فرایند حرارت‌دهی با قرار دادن چوب در دماهای بالای 180 درجه سانتی‌گراد و بخار موجب خروج رطوبت و رزین از آن می‌شود. این موضوع نرخ انتقال حرارت ترموود را کاهش می‌دهد و آن را به یک پوشش عایق عالی برای ساختمان‌ها و پوشش‌های گوناگون تبدیل می‌کند.

به طور کلی چوب ترموود در مقایسه با لمبه کیفیت و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی بهتری دارد. هر دو محصول در برابر نفوذ حشرات و موریانه‌ها بسیار مقاوم‌ هستند، اما به دلیل خروج مواد غذایی در فرایند حرارت‌دهی ترموود گزینه بهتری است. علاوه بر این ترموود مانند دیگر چوب‌های طبیعی به راحتی امکان تجزیه و بازیافت را دارد و می‌توانید آن را در طبیعت رها کنید. نصب ترموود به دلیل وزن بسیار پایین آن در مقایسه با لمبه بسیار سریع‌تر و آسان‌تر است. از دیگر مزایای استفاده از ترموود می‌توان به مقاومت آن در برابر آلودگی‌های صوتی است که باعث می‌شود به یک پوشش عایق بی‌نظیر تبدیل شود. یکی دیگر از مزایای اساسی ترموود انعطاف‌پذیری آن است، ویژگی که در لمبه چوبی دیده نمی‌شود و آن را آسیب‌پذیر می‌‎کند.

ترموود یا لمبه؛ انتخاب متریال برتر برای ساخت دیوارپوش

یکی از پوشش‌های زیبا و کاربردی برای دیوارهای داخلی و خارجی دیوارپوش‌ها یا نماپوش‌های چوبی هستند. این نوع پوشش زیبا با استفاده از تخته‌های چوبی اجرا می‌شود و کیفیت فضا را بالا می‌برد. به منظور انتخاب متریال مناسب برای ساخت دیوارپوش باید به فاکتورهای گوناگون مانند مقاومت در برابر عوامل محیطی، قابلیت ماشین‌کاری و نصب آسان، رنگ و الگوی جذاب، قابلیت تعمیر و نگهداری آسان، خاصیت دفع حشرات موذی و … توجه کنید.

چوب ترموود به دلیل داشتن مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ رطوبت و نداشتن مواد مغذی معمول که حشرات را به سوی خود جذب می‌کنند می‌تواند گزینه بسیار عالی برای دیوارپوش باشد. این محصول در مقایسه با لمبه کاج سبک‌تر است و می‌توان آن را به آسانی نصب کرد. علاوه بر این زیبایی این نوع چوب و رنگ و بافت تیره و طبیعی باعث می‌شود فضا را بسیار گرم و دلنشین کند. در کنار این‌ها باید به دوام و استحکام این محصول نیز اشاره کرد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا ترموود یک دیوارپوش و نماپوش عالی در محیط‌های مختلف باشد.

ترموود یا لمبه؛ انتخاب متریال کاربردی برای ساخت سونا

ساخت سونا نیازمند استفاده از چوب‌های با کیفیت و مقاوم در برابر نفوذ رطوبت و آب است. محیط سونا برای بسیاری از چوب‌ها مناسب نیست و می‌تواند در زمان کوتاه موجب پوسیدگی و تابیدگی آن‌ها شود. علاوه بر این چوب‌های معمولی در تماس با دماهای بالا به سرعت داغ می‌شوند و این موضوع استفاده از آن‌ها را در نقاطی که تماس فراوان با پوست دارند تقریبا غیر ممکن می‌کند. ترموود به دلیل پشت سر گذاشتن عملیات حرارت‌دهی و کاهش نرخ انتقال حرارت (به دلیل خروج آب و تغییر ساختار داخلی) بهترین گزینه برای ساخت سونا است. این نوع چوب با رنگ تیره خود فضای سونا را زیبا می‌کند و با داشتن نرخ انتقال حرارت پایین حس دلنشینی را هنگام نشستن در سونا به فرد منتقل خواهد کرد. از طرفی چوب ترموود طول عمر و دوام بسیار بالایی دارد، به همین دلیل می‌توانید برای سال‌ها بدون نگرانی از سونا استفاده کنید و هزینه تعمیر و نگهداری آن بسیار پایین خواهد بود.

ترموود یا لمبه؛ کدام متریال را برای ساخت آلاچیق استفاده کنیم؟

برای ساخت آلاچیق باید از چوب بادوام و مقاوم در برابر عوامل محیطی و جوی استفاده کرد. آلاچیق در طول سال تحت تاثیر نور آفتاب، گرما، سرما، عوامل جوی و مخاطرات محیطی قرار می‌گیرد، به همین دلیل باید چوب مورد انتخاب توان مقابله با آن‌ها را داشته باشد. لمبه کاج در برابر بارندگی‌ها، طوفان، رطوبت بالا و عوامل محیطی مختلف مقاومت خیلی خوبی دارد، اما شما می‌توانید این ویژگی‌ را به همراه دوام بالا و وزن پایین در ترموود نیز مشاهده کنید. این متریال ارزشمند امکان ساخت سریع و آسان آلاچیق را به شما می‌دهد و می‌توانید بدون نگرانی از پوسیدگی یا پوسته پوسته شدن آن را به کار ببرید.

ترموود یک جایگزین عالی برای لمبه کاج است

هر دو نوع چوب ترموود و لمبه کاج به دلیل زیبایی و ویژگی‌های فیزیکی عالی مورد توجه معماران و طراحان هستند. با این حال ترموود از نظر کاربری برتری‌های ویژه دارد که نمی‌توانید آن‌ها را در لمبه کاج یا دیگر چوب‌های طبیعی پیدا کنید. فرایند حرارت‌دهی چوب موجب ساخت یک متریال دوستدار محیط زیست و بسیار بادوام می‌شود که موارد استفاده بسیار زیادی دارد. مجموعه پارس آرای کوهستان انواع محصولات ترموود برندهای معتبر اروپایی، مخصوصا کشور استونی را در بازار کشور عرضه می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت از خدمات متنوع ما بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

آیا در طول فرایند حرارت‌دهی چوب از مواد شیمیایی افزودنی استفاده می‌شود؟

خیر، هیچگونه مواد شیمیایی در فرآیند تولید ترموود استفاده نمی‌شود. این پروسه تنها به گرما و بخار نیاز دارد و در پایان یک چوب بهتر با طول عمر بیشتر خواهید داشت. شما می‌توانید ترموود را مانند چوب معمولی بازیافت کنید و در طبیعت بدون هیچ مشکلی تجزیه می‌شود.

علت دوام بسیار بالای چوب ترموود چیست؟

دوام بالای ترموود به دلیل تغییرات ایجاد شده در ترکیبات شیمیایی چوب پدید می‌آید. از بین رفتن قند همی‌سلولوز باعث می‌شود شرایط برای رشد قارچ‌ها وجود نداشته باشد و به این ترتیب احتمال پوسیدگی ترموود از بین برود. علاوه بر این با استفاده از پوشش‌های حفاظتی نفوذ رطوبت به داخل چوب تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

آیا ترموود را می‌توان در فضای باز نصب و اجرا کرد؟

بله، چوب ترموود به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل جوی و تغییرات دما می‌تواند به راحتی در محیط‌های باز نصب و اجرا شود. شما می‌توانید با استفاده از پوشش‌های نگهدارنده و محافظ، ترموود را در برابر تغییر رنگ و پوسیدگی نیز بیش از پیش ایمن کنید.

برچسب ها: