استفاده از تخته چندلایی برای پارکت

استفاده از تخته چندلایی به‌عنوان پایه‌ای برای نصب پارکت چوبی یکی از انتخاب‌های هوشمندانه و مؤثر در زمینه طراحی و اجرای کف‌پوش‌هاست. این تخته‌ها، به دلیل ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فردی که ارائه می‌دهند، به‌شدت موردتوجه قرار گرفته‌اند. از جمله این مزایا می‌توان به استحکام بالا، پایداری در برابر رطوبت و… اشاره کرد.

در این مقاله، به بررسی چگونگی استفاده از تخته چندلایی برای پارکت چوبی و انواع آن می‌پردازیم و مزایا و نکات مهم این روش را بررسی می‌کنیم. اگر شما نیز به دنبال راهکارهایی برای بهبود زیبایی و عملکرد کف‌پوش خود هستید، ما شما را به مطالعه ادامه این مقاله دعوت می‌کنیم تا با اطلاعات بیشتری در زمینه انتخاب و نصب پارکت آشنا شوید و تصمیمات بهتری اتخاذ کنید.

منظور از تخته چندلایی برای پارکت چیست؟

تخته چندلایی برای پارکت از چندین لایه به‌هم‌چسبیده تشکیل شده است. در نهایت خروجی آن به‌صورت یک ورق بزرگ می‌باشد. این ماده چندلایه که به نام پلای وود هم شناخته می‌شود، در انواع مختلف پروژه‌ها از جمله ساخت خانه‌های درختی تا ساختمان‌های واقعی، کاربرد فراوان دارد. بنابراین، برای هر نوع سازه‌ای که در دستور کار قرار دارد، احتمالاً به تخته چندلایی نیاز خواهد بود.

ویژگی مهم آن این است که از تعداد زیادی ورقه نازک چوب ساخته شده است. رگه‌بندی هر لایه به‌صورت عمودی بر روی لایه قبلی قرار دارد. این ساختار، باعث مقاومت بیشتر و درعین‌حال انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به استفاده از چوب تکه‌ای می‌شود. همچنین، استفاده از تخته چندلایه برای پوشش سطوح بزرگ ‌نسبت به روش‌های دیگر، به‌صورت ساده‌تر و اقتصادی‌تر صورت می‌گیرد.

در فرایند ساخت، ابتدا کنده‌های چوب در آب خیس می‌شوند و سپس در دستگاهی قرار می‌گیرند تا به ورقه‌های نازک تبدیل شوند، مشابه پوست‌کردن سیب. این ورقه‌ها با نام‌های ونیر یا روکش یا لایه شناخته می‌شوند. لایه‌ها به‌صورت مخالف به یکدیگر چسبانده می‌شوند. سپس با تحت فشار روی یکدیگر قرار می‌گیرند، تا تخته چندلایه نهایی به دست آید.

منظور از تخته چندلایی برای پارکت چیست؟

انواع تخته چندلایی برای پارکت

این نوع تخته چندلایه ممکن است از 3 تا 11 لایه تشکیل شده باشد، و تعداد لایه‌ها بسته به نوع و کاربرد چندلایه متغیر است. یک یا چند لایه از چوب سخت روی کار قرار گرفته و به آن ونیر یا لایی یا روکش گفته می‌شود.

در بازار، چندلایه‌ها با تنوع زیادی در دسترس هستند. می‌توانید آنها را با استفاده از گونه‌های مختلف چوب خریداری کنید. حتی این امکان وجود دارد که آن‌ها را به‌صورت رنگ شده بیابید. این موضوع به شما امکان می‌دهد تا در هزینه طراحی داخلی یا خارجی خود صرفه‌جویی کنید.

انواع مختلف تخته چندلایه پارکت به درجات مختلفی تقسیم می‌شوند:

  1. تخته چندلایی درجه A

  • بالاترین درجه با سطح صاف و سنباده شده
  • بدون گره (تمام فضاهای خالی پر می‌شود)
  1. تخته چندلایی درجه B

  • دومین درجه مانند درجه A می‌باشد.
  • ممکن است تا 5/2 سانتی‌متر نقص داشته باشد.
  1. تخته چندلایی درجه C

  • سومین درجه که سطح آن سمباده نخورده است.
  • دارای عیوب بیشتر و بهترین گزینه برای استفاده در پشت کاری است.
  1. تخته چندلایی درجه D

  • زبرتر از درجه C با نقص‌های بیشتر
  • معمولاً برای زیرکاری و استفاده در مواردی مانند ساخت OSB استفاده می‌شود.

همچنین، ممکن است درجاتی مانند BC یا CD نیز وجود داشته باشد که نشان‌دهنده برتری یک طرف به نسبت دیگری است. در انتخاب چندلایه، نوع پروژه و کاربرد نهایی آن را در نظر گرفته و از درجه‌بندی مناسب استفاده کنید. در مواردی که سطح قابل‌مشاهده است، استفاده از درجه بهتر توصیه می‌شود تا عیوب به‌خوبی پنهان شوند.

انواع تخته چندلایی برای پارکت

استفاده از تخته چندلایی برای پارکت چوبی

تخته چندلایه در انواع پروژه‌ها به کار می‌رود و برای پارکت چوبی نیز یک گزینه مناسب است. تخته چندلایی برای پارکت به‌خوبی در پروژه‌های ساختمانی عمل می‌کند و همچنین در طیف گسترده‌ای از پروژه‌های نجاری نیز کاربرد دارد.

هرچند که چندلایه کاربردهای زیادی دارد، اما ممکن است برخی ایرادات نیز داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، لبه‌های چندلایه ممکن است در معرض دید قرار گیرند و این موضوع از نظر بصری جذاب نباشد، به‌خصوص اگر در امتداد حفره‌ها قرار گیرند.

برای حل این مشکل، می‌توان از نوار لبه چوبی استفاده کرد. این نوارها که دارای چسب گرمایی در قسمت پشتی هستند را می‌توانید به‌راحتی روی لبه‌های چندلایه اعمال کنید و سپس اضافی آن را جدا کنید.

برای فینیش ماندگارتر، نوارهای نازکی از چوب سخت (با همان ضخامت چندلایه) برش و به لبه چندلایه چسبانده و میخ بزنید. در این صورت، ممکن است یک درز کوچک بین چندلایه و نوار لبه ایجاد شود.

همچنین، می‌توان از بتونه چوب برای لبه‌های در معرض دید استفاده کرد و پس از خشک‌شدن، به‌آرامی آن را سنباده زد. البته این روش بیشتر برای مبلمان رنگ‌شده توصیه می‌شود و باعث بهبود ظاهر لبه‌ها می‌شود.

توجه داشته باشید که چندلایی باید صاف باشد. اگر تاب‌خورده یا متورم باشد، نشانه آسیب رطوبتی یا به‌طورکلی کیفیت بد است. نکته دیگری که باید بررسی شود لبه‌های تمیز و بدون فرورفتگی است.

استفاده از تخته چندلایی برای پارکت چوبی

خرید پارکت چوبی از پارس آرای کوهستان؛ تضمین کیفیت و دوام

در انتخاب و خرید پارکت چوبی، اهمیت کیفیت و دوام محصولات نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. پارس آرای کوهستان به‌عنوان یکی از پیش‌گامان در زمینه عرضه پارکت چوبی با ارائه محصولات باکیفیت و استاندارد، به مشتریان تضمین کیفیت و دوام بالا را ارائه می‌دهد. در فرایند تولید پارکت‌های چوبی، از بهترین مواد اولیه و چوب‌های باکیفیت برای ساخت محصولات استفاده می‌شود. این انتخاب دقیق مواد اولیه باعث ایجاد یک پارکت با ظاهر زیبا و بادوام می‌شود که در طول زمان مقاومت و کیفیت خود را حفظ می‌کند.

تضمین کیفیت و دوام در محصولات پارس آرای کوهستان، به معنای اطمینان مشتریان از انتخاب صحیح و خرید ایمن و مطمئن است و یک تجربه رضایت‌بخش را برای شما به ارمغان می‌آورد؛ بنابراین، هنگام خرید پارکت چوبی، انتخاب بین محصولات پارس آرای کوهستان به معنای تصمیمی هوشمندانه است، زیرا با خرید از مجموعه ما، شما از کیفیت بالا، دوام و خدمات حرفه‌ای بهره‌مند خواهید شد.

برچسب ها: