تأثیر نور و UV بر روی پارکت چوبی به چه صورت است؟

پارکت چوبی یکی از اصلی‌ترین عناصر زیبایی در دکوراسیون منازل و محیط زندگی شمرده می‌شوند. جذابیت و گرمای خاصی به محیط اطراف بخشیده و جلوه آن را چندبرابر می‌کنند. پارکت‌ها نیز همچون سایر وسایل چوبی برای حفظ استحکام و زیبایی ظاهری نیازمند مراقبت و نگه‌داری مناسب هستند. عدم توجه به نگه‌داری از آن‌ها منجر به آسیب و کاهش عمر این محصولات خواهد شد.

تأثیر نور و UV بر روی پارکت چوبی یکی از مهم‌ترین مواردی است، که توجه نکردن به آن منجربه تغییر در پارکت‌های چوبی می‌شود. در نهایت آسیب جدی به آن خواهد شد. نور خورشید و اشعه UV تأثیر منفی زیادی بر روی چوب داشته و منجر به تغییر رنگ و آسیب به بافت چوب می‌شود. اگر به دنبال راه‌های مراقبت پارکت چوبی در برابر تأثیر نور و UV و در نهایت افزایش سلامت و طول عمر پارکت خود هستید، این مقاله از پارس آرای کوهستان را از دست ندهید!

تأثیر نور و UV بر روی پارکت چوبی به چه صورت است؟

تأثیرات نور بر روی پارکت چوبی

همان‌طور که می‌دانید، پارکت‌های چوبی به طور مستقیم از چوب تولید می‌شوند. از همین رو نگه‌داری از این نوع پارکت‌ها اندکی دشوارتر است. قرارگرفتن پارکت چوبی در معرض نور خورشید و UV در درازمدت باعث آسیب به پارکت خواهد شد. در ادامه برخی از مهم‌ترین تأثیرات نور و UV بر روی پارکت چوبی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • تغییر رنگ چوب پارکت

چوب‌های طبیعی حساسیت بسیار بالایی نسبت به نور دارند و قرارگیری طولانی‌مدت این چوب‌ها در مقابل تابش نور مستقیم خورشید ممکن است منجر به تغییر رنگ این پارکت‌ها شود. درصورتی‌که چوب پارکت در معرض نور مستقیم خورشید و اشعه UV قرار داشته باشد، در طول زمان ممکن است رنگ آن تیره‌تر یا کم‌رنگ‌تر شود.

  • ترک‌خوردگی یا خشک‌شدن پارکت

ترک‌خوردگی یا خشک‌شدن پارکت یکی دیگر از تأثیر نور و UV بر روی پارکت چوبی شمرده می‌شود. تابش طولانی‌مدت اشعه UV بر روی پارکت چوبی باعث آسیب به سلول‌های چوبی و تخریب آن‌ها شده و در نهایت منجر به ایجاد ترک‌خوردگی در سطح پارکت و خشک‌شدن سطح آن خواهد شد.

  • تغییر ابعاد پارکت

قرارگیری پارکت چوبی در مقابل نور و اشعه UV ممکن است باعث تغییر در ابعاد پارکت شود. پارکت‌های چوبی در شرایط مرطوب آب را به خود جذب کرده و با قرارگیری در معرض نور خورشید رطوبت خود را از دست می‌دهند؛ تغییرات رطوبت و انقباض و انبساط‌های پی‌درپی در پارکت‌های چوبی منجر به تغییرات ابعاد پارکت و احتمالاً شکستگی آن خواهد شد.

  • کاهش استحکام و سختی پارکت

قرارگیری پارکت چوبی در معرض اشعه UV می‌تواند منجر به کاهش استحکام و سختی پارکت شود. این اشعه منجر به تخریب پیوندهای شیمیایی ساختار چوب و در نهایت کاهش استحکام آن خواهد شد.

تأثیرات نور بر روی پارکت چوبی

راه‌های محافظت پارکت چوبی از نور

در زیر برخی از راه‌های محافظت در مقابل تأثیر نور و UV بر روی پارکت چوبی را بیان خواهیم کرد. این موراد شامل:

  • از تابش مستقیم خورشید جلوگیری کنید!

برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید بر پارکت‌های چوبی بهتر است در طول روز و در مدت‌زمان تابش آفتاب از پرده‌ها یا محافظ بر روی پنجره‌ها استفاده کنید. همچنین برای محافظت پارکت از نور UV می‌توانید از برچسب عایق حرارتی پنجره استفاده کنید.

  • از لاک محافظ پارکت استفاده کنید!

گفتیم که تابش نور UV بر روی پارکت منجر به ترک‌خوردگی یا خشک‌شدن پارکت‌ها خواهد شد، برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از روکش‌ها، روغن‌ها، لاک‌های محافظ باخاصیت مقاومت در برابر UV و واکس‌های مخصوص محافظت از پارکت استفاده کنید. استفاده از این روکش‌ها منجر به حفاظت پارکت شده و از تابش مستقیم نور UV بر روی پارکت جلوگیری خواهد کرد.

  • نگهداری درست از پارکت چوبی را یاد بگیرید!

حفاظت و نگهداری درست از پارکت چوبی باعث افزایش طول عمر آن خواهد شد. برای نگهداری و حفاظت درست از پارکت‌های چوبی از شست‌وشوی پارکت با آب یا مواد شوینده قوی خودداری کنید و تنها سطح آن را با دستمال نمدار تمیز کنید. برای محافظت بیشتر از پارکت بهتر است از روکش محافظ بر روی آن استفاده کرده و از ایجاد خط‌وخش روی آن جلوگیری کنید.

راه‌های محافظت پارکت چوبی از نور

رقص نور بر روی پارکت چوبی؛ تأثیر مؤثر یا مخرب؟

چوب‌ها موادی طبیعی هستند که سالیان طولانی به‌عنوان کف‌پوش منازل، محیط کار و محیط‌های تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. زیبایی ظاهری پارکت چوبی، دوام بالا و سایر ویژگی‌های جذاب این نوع از پارکت‌ها باعث شده تا سالیان طولانی به‌عنوان محبوب‌ترین نوع پارکت شناخته شده و مورداستفاده افراد با سلیقه‌ها و بودجه‌های مختلف قرار بگیرد.

در صورت مراقبت اصولی و درست از این پارکت‌ها، می‌توانید سال‌های متمادی از آن‌ها استفاده کرده و یک محیط زندگی لوکس و جذاب را شاهد باشید. تاثیر نور و UV بر روی پارکت چوبی یکی از مهم‌ترین مواردی شمرده می‌شود که در حفاظت از پارکت چوبی مطرح شده و بهتر است به آن توجه داشته باشید. در این مقاله اثرات نور و اشعه UV بر روی پارکت مورد بررسی قرار گرفته و راه‌های محافظت پارکت در برابر اثرات آن مطرح شد، اگر نیازمند کمک و راهنمایی بیشتری در این زمینه هستید، با کارشناسان ما در پارس آرای کوهستان در ارتباط باشید.

 

سؤالات متداول درباره تأثیر نور و UV بر روی پارکت چوبی

1. تاثیر نور و UV بر روی پارکت چوبی چیست؟

تابش مستقیم نور خورشید بر روی پارکت چوبی در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به تغییر رنگ چوب، ترک‌خوردگی یا خشک‌شدن، تغییر ابعاد پارکت و کاهش استحکام و سختی پارکت شود.

2. راه‌های محافظت از پارکت چوبی در برابر تاثیر نور و UV بر روی پارکت چوبی چیست؟

استفاده از پرده برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید، استفاده از روش‌های اصولی نگهداری از پارکت چوبی، استفاده از لاک محافظ بر روی پارکت و یا استفاده از محافظ پنجره برای جلوگیری از ورود اشعه UV، از جمله مهم‌ترین راه‌های محافظت در برابر تأثیر نور و UV بر روی پارکت چوبی است.

3. آیا تابش نور خورشید بر روی پارکت منجر به تغییر رنگ آن خواهد شد؟

تابش نور خورشید برای مدت طولانی می‌تواند منجر به تغییر رنگ پارکت و حتی آسیب به آن شود.

 

برچسب ها: