تنوع ترموود به دلیل تنوع درختانی با چوب مقاوم است

در حال حاضر یکی از پرطرف‌دارترین متریال‌ها برای طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی، ترموود است. چوب ترموود مقاومت بسیار بیشتری نسبت به چوب خام دارد. بافت و جلای چوب به زیبایی محیط‌ها می‌افزاید؛ اما استفاده از چوب خام محدودیت‌های زیادی دارد. ویژگی‌های این چوب باعث شده است که ترموود به محبوبیت فراوانی دست پیدا کند؛ زیرا ترموود خواص و ظاهر طبیعی چوب را دارد و از طرفی در برابر رطوبت، ضربه، حرارت، نفوذ انواع حشرات و… مقاوم است. زادگاه ترموود کشور فنلاند است و این چوب برای اولین‌بار از چوب درخت کاج تولید شده است؛ ولی اکنون درختان متعددی در طبیعت هستند که برای تولید ترموود استفاده می‌شوند. در ادامه این مطلب انواع درختان در تولید چوب ترموود را بررسی می‌کنیم.

ترموود چیست؟

ترموود محصولی است که از کشور فنلاند به ایران وارد شده و اکنون به یکی از پرکاربردترین متریال‌ها در طراحی‌های دکوراسیون داخلی و بیرونی تبدیل شده است. دو گونه از درختانی که بیشتر از سایر درختان برای تولید ترموود استفاده شده‌اند، درختان کاج و زبان‌گنجشک هستند. ترموود تمام خواص چوب طبیعی را دارد؛ با این تفاوت که این محصول در اثر فرایند ترمودینامیکی به مقاومت بسیار بیشتری در برابر رطوبت، حرارت و… رسیده است. در این فرایند چوب تحت حرارت بالایی قرار می‌گیرد و تمام رطوبت‌، صمغ‌، آفت‌ها و… در آن از بین می‌روند و چوب، منعطف و خشک می‌شود. پس از این فرایند برای مقاومت بیشتر نیز روی چوب، لایه‌ای شفاف اضافه می‌شود که حاوی مواد نانو است.

از چه چوب‌هایی برای فرایند ترمودینامیکی استفاده می‌شود؟

در تهیه ترموود از چوب گونه‌های مختلفی از درختان استفاده می‌‌شود؛ اما دو مورد از این محصول که بیشتر از سایر مدل‌های ترموود طرف‌دار دارند، «ترمو پاین» و «ترمواش» هستند. به‌طورکلی این دو گروه ترموودها با تفاوت شکل برگ درختان تقسیم‌بندی شده‌اند؛ بنابراین شما بادقت به برگ برخی درختان می‌توانید تا حدی متوجه شوید که کدام درختان در تولید ترمو پاین مناسب هستند و کدام درختان در محصولات ترمو اش نتیجه مطلوبی دارند. در ادامه با این دو نوع رایج ترموود بیشتر آشنا می‌شویم.

درختان سوزنی‌برگ (Thermo Pine)

لغت ترمو به فرایند ترمودیناکی اشاره دارد و لغت پاین Pine)) به معنای درخت کاج است. به‌طورکلی سایر درختانی که مانند درخت کاج برگ‌های سوزنی دارند، به این دسته تعلق دارند. علاوه بر درخت کاج، درخت سرو، درخت صنوبر، درخت ارس و… به‌عنوان درختان سوزنی‌برگ به شمار می‌آیند. این درختان در تمام فصول سال سبز هستند و رشد اغلب آن‌ها همواره روبه‌بالا است. بافت چوب درختان سوزنی‌برگ نرم می‌باشد و همین ویژگی آن‌ها باعث می‌شود که به‌عنوان گروهی از مناسب‌ترین انواع درختان در تولید چوب ترموود به شمار آیند.

درختان پهن‌برگ (Thermo Ash)

لغتش (Ash) به معنای درخت زبان‌گنجشک است. درخت زبان‌گنجشک جزو درختان پهن‌برگ می‌باشد. علاوه بر زبان‌گنجشک می‌توان از درخت بلوط، درخت افرا و… به‌عنوان درختان پهن‌برگ نام برد. استفاده از این درختان به دلیل ساختار متراکم بسیار راحت است و نسبت به درختان سوزنی‌برگ حساسیت کمتری دارند. چوب پهن‌برگان بر خلاف سوزنی‌برگان نرم نیست و دارای بافت سختی است. البته برای استفاده از پهن‌برگان برای تولید ترموود باید بدانیم که این درختان رشد بسیار کندی دارند و برای قطع آن‌ها باید برنامه‌ریزی دقیقی داشت.

چوب‌های انواع درختان در تولید چوب ترموود چه ویژگی‌هایی دارند؟

ترموود به‌خاطر فرایند حرارتی، خواص فیزیکی و مکانیکی بهتری نسبت به چوب خام دارد و همین مسئله باعث شده است که تقاضای این متریال مستحکم و مرغوب، روزانه در حال افزایش باشد. در ادامه ویژگی‌های چوب درختان پرکاربرد در تولید چوب ترموود را از نظر رنگ، بافت، مقاومت در برابر رطوبت و… بررسی می‌کنیم.

درخت کاج؛ یکی از رایج‌ترین انواع درختان در تولید چوب ترموود

درخت کاج جزو درختان سوزنی‌برگ است. چوب درخت کاج به‌عنوان یکی از انواع درختان در تولید چوب ترموود، با فرایند ترمودینامیکی به ترموود تبدیل می‎شود. برخی از ویژگی‌های این درخت‌مانند بافت چوبی نرم، باعث شده که از این درخت به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین درختان برای ترموود یاد شود.

در ادامه برخی از ویژگی‌های ترموودی که با درخت کاج تولید شده را مرور می‌کنیم:

  • مقاومت در برابر رطوبت: ترموود با چوب کاج مقاومت بالایی در مقابل رطوبت دارد و به همین دلیل در طراحی دکینگ استخر، حمام‌، سونا و… از آن استفاده می‌شود
  • مقاومت در برابر تغییرات ابعادی: چوب کاج ترموود به دلیل فرایند ترمیمی، مقاومت به‌مراتب بالاتری در برابر تغییرات ابعادی نسبت به چوب طبیعی درخت کاج دارد. این ویژگی باعث شده است که استفاده از این چوب در نمای ساختمان‌ها نتایج مطلوبی داشته باشد
  • مقاومت در برابر آتش: کاج ترموود نسبت به کاج معمولی مقاومت بالاتری در برابر آتش دارد
  • ظاهر زیبا: چوب کاج ترموود دارای رنگ سفید و کرم است و بافت نرم آن باعث شده که این چوب در تزیینات مدرن و کلاسیک کاربرد داشته باشد
  • مقاومت فیزیکی و مکانیکی بالا: مقاومت فیزیکی و مکانیکی بالا ترموود کاج، باعث شده است که از این متریال در مبلمان، کابینت‌ها، درب‌های نمای ساختمان و… استفاده شود

درخت صنوبر (سوزنی برگ)

صنوبر ترموود نوعی از ترموود است که از چوب درخت صنوبر تحت فرایند ترمودینامیکی به‌دست‌آمده است. این نوع چوب خواص طبیعی خود را حفظ کرده است؛ اما از برخی جنبه‌ها از چوب طبیعی درخت صنوبر بهتر است. از خصوصیات این چوب نیز می‌توان به مقاومت بالا در برابر آتش، مقاومت در برابر نفوذ حشرات، ظاهر زیباتر نسبت به چوب صنوبر طبیعی، مقاومت در برابر فشار و ضربه و… اشاره کرد.

درخت سرو؛ یکی از انواع درختان سوزنی‌برگ در تولید چوب ترموود

سرو ترموود از درخت طبیعی سرو به‌دست‌آمده است؛ اما دارای ویژگی‌های برتری می‌باشد که باعث شده استفاده از این چوب در نمای ساختمان، سونا، آشپزخانه و… امکان‌پذیر باشد. این چوب نیز نسبت به چوب طبیعی سرو، دارای مقاومت بیشتر در برابر آتش و حرارت بالا، رطوبت، نفوذ حشرات، فعالیت‌های باکتریایی و… است.

درخت بلوط؛ یکی از محبوب‌ترین انواع درختان پهن‌برگ در تولید چوب ترموود

بلوط ترموود نسبت به چوب طبیعی درخت خود، مقاومت بالاتری در برابر حرارت، رطوبت، نفوذ حشرات، ضربه و فشار و… دارد. ویژگی‌های این ترموود باعث شده است که این چوب نیز در اجرای سونا، نمای ساختمان و… کاربرد داشته باشد.

چوب ارزانتینیا

ارزانتینیا درختی است که در مناطق گرمسیر و استوایی می‌روید. این چوب ذاتاً در برابر رطوبت هوا و حرارت بالا، مقاوم‌تر از سایر چوب‌ها است. اگر چه مشخص نیست که تابه‌حال فرایند ترمودینامیکی در این چوب انجام شده باشد، اما ممکن است این چوب، گزینه مناسبی برای تولید ترموود باشد.

خرید انواع ترموود اورجینال از مجموعه پارس آرای کوهستان

ترموود یک متریال مرغوب است که پس از انجام فرایند ترمودینامیکی روی چوب‌های درختان کاج، صنوبر، بلوط، سرو، زبان‌گنجشک و… به دست می‌آید. ترموودها از هر چوبی که تولید شده باشند، مقاومت بسیار بالاتری نسبت به چوب درختان طبیعی دارند. مقاومت بالای ترموود در برابر حرارت، رطوبت، نفوذ حشرات، پوسیدگی و فرسایش طبیعی و… باعث شده است که این متریال در تمام بخش‌های دکوراسیون داخلی و بیرونی کاربرد داشته باشد. مجموعه پارس آرای کوهستان واردکننده و عرضه‌کننده بهترین ترموودهای فنلاندی است. شما با مراجعه به سایت مجموعه ما می‌توانید این محصولات را خریداری کنید.

سؤالات متداول

درخت زبان‌گنجشک چه ویژگی‌هایی دارد؟

درخت زبان‌گنجشک یکی از گونه گیاهان گلدار است که به دسته نعناسانان تعلق دارد. در واقع دلیل انتخاب این نام برای این درخت، بیضی شکل بودن و خشکی میوه‌های این درخت است. نام دیگر این درخت «سامار» می‌باشد.

رنگ اصلی بلوط ترموود چیست؟

رنگ اصلی بلوط ترموود، تقریبا نزدیک به رنگ چوب طبیعی درخت بلوط است. اگر چه می‌توانید از رنگ‌های مخصوص ترموود استفاده کنید تا جلا و بافت طبیعی چوب، بیشتر نمایان باشد.

چرا استفاده از درختان پهن برگ برای تولید ترموود راحت‌تر است؟

به‌دلیل تراکم بالای بافت درختان پهن برگ، پس از قطع درخت نیازی به فعالیت‌های فراوری چندانی نیست.

برچسب ها: