با استفاده از ترموود می‌توانید نمایی با رنگ و طرح خاص بسازید

چوب ترموود یک متریال بی‌نظیر و بسیار زیبا برای استفاده در نمای ساختمان است. این گزینه پایدار در سال‌های اخیر به صورت گسترده در پروژه‌های ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گرفته است. ویژگی‌های فیزیکی بسیار عالی مانند ثبات ابعادی و مقاومت در برابر شرایط جوی نامناسب باعث شده است تا بسیاری از کارفرمایان به استفاده از چوب ترموود رو بیاورند. یکی از مهمترین مزایای چوب ترموود توانایی آن در حفظ زیبایی و ویژگی‌های فیزیکی در بلندمدت است. به طور کلی چوب ترموود یک تعادل مناسب میان زیبایی، ایمنی و عملکرد ایجاد می‌کند. در این مطلب با نکات انتخاب رنگ و طرح مناسب چوب نمای ترموود آشنا می‌شویم.

چگونگی انتخاب رنگ و طرح مناسب چوب نمای ترموود

اگر قصد دارید نمای ساختمان خود را به شکل مدرن و بسیار زیبا طراحی کنید چوب ترموود می‌تواند یک گزینه عالی باشد. به طور کلی تمام چوب‌های مورد استفاده برای پوشش نما، محیط داخلی منزل شما را در برابر عوامل محیطی محافظت می‌کنند. اما برخی از این چوب‌ها ویژگی‌های اضافی دارند و به عنوان مثال علاوه بر عایق کردن منزل دارای خاصیت ضد حریق نیز هستند. اما بدون شک یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های چوب نمای ترموود رنگ و طرح آن است.

معمولا هر نوع چوب پس از پشت سر گذاشتن فرایند حرارت‌دهی دارای طرح و رنگ مخصوص به خود خواهد بود. چوب هر کدام از درخت‌ها دارای گره، بافت و رنگ مخصوص به خود هستند، به همین دلیل پیش از اجرای پروژه باید کاملا به ویژگی‌های محیط نصب و سبک دکوراسیون توجه کنید. ترموود درختان نرم‌چوب و سخت‌چوب مشخصات فیزیکی بسیار خوب دارند و نمای سازه شما را بسیار طبیعی و جذاب می‌کنند.

اگر به دنبال یک بافت کهنه و سنتی برای پروژه خود هستید باید به سراغ چوب‌های با گره بیشتر بروید. برای این منظور نرم‌چوب‌هایی مانند ترموود کاج، کاج بریتانیایی، صنوبر داگلاس بریتانیایی، سدر بریتانیایی و ردوود ساحلی را استفاده کنید. اما اگر نمای جذاب و کاملا یکدست می‌خواهید گزینه‌های شما شامل ترموود زبان گنجشک، ترموود ایروکو، ترموود آیوس و ترموود سپیدار می‌شود. علاوه بر این می‌توانید از یک نرم‌چوب با رنگ روشن مانند ترموود کاج رادیاتا استفاده کنید. توجه داشته باشید که هرچقدر دمای فرایند حرارت‌دهی چوب بیشتر باشد رنگ ترموود نهایی تیره‌تر خواهد بود.

معرفی انواع چوب ترموود با رنگ و طرح گوناگون برای نما

شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نیاز خود از ترموودهای مختلف برای اجرای نمای ساختمان استفاده کنید. به طور کلی تنوع محصولات، انتخاب رنگ و طرح مناسب چوب نمای ترموود را تا حدی دشوار می‌کند، اما همیشه محصول مورد نیاز خود را می‌توانید پیدا کنید. علاوه بر این با استفاده از روغن‌های رنگی و همچنین رنگ‌های مخصوص همیشه می‌توان نتیجه نهایی را با دقیق‌ترین جزئیات حاصل کرد. در ادامه با انواع چوب ترموود و رنگ و طرح آن‌ها آشنا می‌شویم.

ترموود زبان گنجشک

درخت زبان گنجشک پس از پشت سر گذاشتن فرایند حرارت‌دهی ظاهری بسیار جذاب پیدا می‌کند. این رنگ خاص و کاراملی به دلیل ترکیبات قند موجود در چوب ایجاد می‌شود و آن را به رنگ قهوه‌ای روشن در می‌آورد. بافت ترموود زبان‌گنجشک بسیار مواج است و برای اجرا بر روی نمای ساختمان کاملا ایده‌آل می‌باشد. علاوه بر این سهولت ماشین‌کاری موجب تسریع نصب و اجرای نما می‌شود.

ترموود کاج

چوب قرمز رنگ کاج از قرن‌ها پیش به عنوان یک متریال ارزشمند برای ساخت سازه‌ها و منازل استفاده شده است. کار کردن با چوب نرم کاج دشوار نیست و به طور گسترده برای ساخت مبلمان، چارچوب پنجره، و بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود. ظاهر چوب ترموود بسیار طبیعی است و با داشتن رنگ روشن و بافت پر از گره، و جلوه کلاسیک و کهنه به ساختمان شما می‌بخشد. به دلیل آنکه بیشتر کاج‌های مورد استفاده برای تولید ترموود در منطقه اسکاندیناوی و با سرعت پایین رشد می‌کنند، دوام بسیار بالایی دارند.

ترموود ایروکو

درخت ایروکو به طور ویژه در غرب آفریقا رشد می‌کند و جزو گونه‌های سخت‌چوب به شمار می‌رود. به همین دلیل یک متریال عالی برای اجرای نمای ساختمان است و تا حد زیادی به زیبایی و عایق شدن سازه کمک می‌کند. رنگ این نوع ترموود کهربایی روشن است و ظاهر زیبا و مدرن دارد. جذابیت ظاهری ایروکو باعث محبوبیت بسیار زیاد آن در میان طراحان و معماران شده است. این زیبایی حتی استفاده از این متریال در فضای داخلی خودروها و قایق‌ها را نیز در پی داشته است.

ترموود آیوس

درخت استوایی آیوس در کشورهای آفریقای مرکزی رشد می‌کند و جزو گونه‌های سخت‌چوب است. دوام بسیار بالا، بافت زیبا و سهولت ماشین‌کاری محبوبیت این نوع ترموود را در پی داشت. البته باید توجه داشته باشید این ترموود خاص در تماس با آهن واکنش می‌دهد و باید همراه با آلومینیوم، فولاد ضدزنگ یا دیگر متریال‌ها در نما استفاده شود.

ترموود سپیدار

درخت سخت‌چوب سپیدار برای تولید ترموود بسیار سبک و در عین حال بادوام استفاده می‌شود. بافت این نوع ترموود بسیار جذاب است و با داشتن گره‌های خاص و ساده نمای ساختمان را مدرن و یکدست می‌کند. دوام و وزن بسیار پایین ترموود سپیدار موجب افزایش طول عمر و کارایی بسیار خوب آن می‌شود. علاوه بر این فرایند نصب و اجرا را تا حد زیادی آسان می‌کند.

ترموود کاج رادیاتا

گونه خاص کاج رادیاتا با داشتن چوب قرمزرنگ محبوبیت بسیار بالایی در بین نجارها و سازندگان وسایل چوبی دارد. چوب نرم آن با داشتن بافت ساده و رنگ روشن نمای منزل را مدرن می‌کند. معمولا کسانی که به طبیعت و کلبه‌های جنگلی علاقه دارند از این ترموود در نمای ساختمان استفاده می‌کنند. سرعت رشد این نوع درخت بسیار آهسته است، به همین دلیل دوام و پایداری بسیار بالایی دارد.

همیشه برای هر سلیقه ترموود با رنگ و طرح مناسب پیدا می‌شود

ترموود یک چوب بسیار خوب و بادوام برای استفاده در دکوراسیون و نمای ساختمانی است. این متریال پرکاربرد در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون عرضه می‌شود و در صورت احیا تا هشتاد سال نیز دوام خواهد داشت. بافت طبیعی و دلنشین ترموود و سهولت کار کردن با آن باعث شده است تا بسیاری از طراحان و معماران آن را در نمای ساختمان‌ها استفاده کنند. در این بین انتخاب رنگ و طرح مناسب ترموود برای نما اهمیت بسیار زیادی دارد. شرکت پارس آرای کوهستان بهترین چوب‌ها و محصولات ترموود از شرکت‌های معتبر دنیا را عرضه می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به بخش‌های مختلف وبسایت با محصولات و خدمات ما آشنا شوید.

سوالات متداول

آیا پس از نصب نمای ترموود باید آن را با پوشش حفاظتی یا رنگ بپوشانیم؟

استفاده از پوشش حفاظتی پس از نصب ترموود ضرورت ندارد، اما در صورت اضافه کردن آن کیفیت و طول عمر چوب افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که ترموود بدون استفاده از پوشش‌های حفاظتی نیز در برابر نفوذ رطوبت و عوامل محیطی گوناگون بسیار مقاوم است.

طول عمر چوب نمای ترموود چقدر است؟

معمولا چوب ترموود مورد استفاده در نما بین 30 تا 60 سال طول عمر دارد. البته در برخی موارد و با استفاده از روش‌های احیا و بازسازی، ترموود تا 80 سال نیز کارایی و دوام خود را حفظ کرده است.

آیا استفاده از چوب ترموود در نمای ساختمان یک گزینه پایدار است؟

ترموود با استفاده از چوب مزارع کشت درخت و بدون استفاده از مواد شیمیایی و افزودنی تولید می‌شود. به طور کلی طی فرایند حرارت‌دهی تنها از گرما، فشار و بخار آب استفاده می‌شود. به همین دلیل یک گزینه کاملا پایدار به شمار می‌رود و به راحتی قابل بازیافت و تجزیه در محیط طبیعی است.

برچسب ها: