ترموود و چوب پلاست؛ چوب‌های محبوب در اجرای نمای ساختمان

نما و دکوراسیون خارجی تأثیر مستقیمی در زیبایی یک ساختمان دارد. یکی از متریال‌هایی که می‌تواند نمای زیبایی برای ساختمان ایجاد کند، چوب است. چوب به دلیل ظاهر جذاب و کلاسیکی که دارد در هر سبکی عالی به نظر می‌رسد و می‌تواند احساس خوبی را به بیننده القا کند. اما آیا استفاده از چوب خام در نمای ساختمان ممکن است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر، در نمای ساختمان از چوب‌های ترموود یا چوب پلاست استفاده می‌شود. در این مطلب به اهمیت و مزایای استفاده از ترموود یا چوب پلاست در نمای ساختمان می‌پردازیم.

ترموود و چوب پلاست؛ چوب‌های محبوب در اجرای نمای ساختمان

استفاده از چوب فراوری‌شده در نمای ساختمان

نمای ساختمان همیشه در برابر عوامل فرساینده جوی قرار می‌گیرد. عواملی مانند گرما، سرما، آفتاب، رطوبت و باد و طوفان که به‌سادگی می‌توانند چوب خام را نابود کنند؛ بنابراین استفاده از چوب خام در نمای ساختمان اصلاً انتخاب خوبی نیست. اما در مقابل می‌توان از انواع چوب فراوری شده در نمای ساختمان استفاده کرد که دوام بالاتری در چنین شرایطی دارند. دو نوع چوب فراوری شده ترموود و پلاست بهترین گزینه‌ها برای نصب در نمای ساختمان هستند. در ادامه این دو متریال را بیشتر می‌شناسیم.

ترموود چیست؟

ترموود ورقه‌های چوبی فراوری شده است که در طی یک فرایند اصلاح حرارتی، ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای در آن ایجاد شده است. این نوع چوب نسبت به رطوبت، گرما، سرما، ضربه و سایر عوامل محیطی بسیار مقاوم است و کاربردهای فراوانی در صنعت ساخت‌وساز دارد؛ بنابراین با خیالی آسوده می‌توانید از ترموود در طراحی و ساخت نمای بیرونی ساختمان استفاده کنید.

چوب پلاست چیست؟

بر خلاف ترموود، چوب پلاست یک نوع کامپوزیت است که از مخلوط‌شدن پودر چوب یا همان گرانول با مواد پلیمری ایجاد می‌شود. با استفاده از روش اکستروژن چوب پلاست ساخته شده و برای اجرا بر روی نمای ساختمان و پروژه‌های دکوراسیون داخلی و خارجی به فروش می‌رسد. این نوع چوب فراوری شده جایگزین فوق‌العاده‌ای برای چوب خام است و دوام خوبی در نمای ساختمان دارد.

چوب پلاست چیست؟

ترموود یا چوب پلاست؛ یک دوراهی بزرگ در انتخاب طراحی نما

هر دو متریال ترموود و چوب پلاست از پرفروش‌ترین مصالح در طراحی نمای ساختمان هستند که از آن‌ها برای ساخت نمایی زیبا، بادوام و البته خاص استفاده می‌شود. بااین‌حال ممکن است که در یک دوراهی میان ترموود و چوب پلاست قرار بگیرد. بهترین چوب فراوری شده برای نصب در نمای بیرونی ساختمان کدام است؟ بررسی تفاوت‌های مهم این دو متریال به شما کمک می‌کند که انتخاب بهترین داشته باشید.

تفاوت‌های مهم چوب پلاست و ترموود عبارت‌اند از:

  • چوب پلاست از مواد پلیمری ساخته می‌شود، اما ترموود یک محصول کاملاً ارگانیک است که با استفاده از چوب درختان باکیفیت ساخته می‌شود؛ بنابراین باتوجه‌به مواد اولیه در ساخت این دو متریال، قیمت نهایی ترموود از چوب پلاست بیشتر است
  • چوب ترموود از عمر و دوام بالاتری نسبت به چوب پلاست برخوردار است و به همین دلیل باید بادقت و حساسیت بیشتری نصب شود
  • چوب پلاست یک متریال با مقدار قابل‌توجهی مواد شیمیایی است. درحالی‌که در ساخت ترموود از هیچ مواد غیرارگانیکی استفاده نمی‌شود و به همین دلیل ترموود یک محصول دوستدار محیط‌زیست است
  • ترموود یک متریال مقاوم است که انعطاف‌پذیری بالایی ندارد. اما چوب پلاست منعطف‌تر است؛ بنابراین برای طرح‌های منحنی بیشتر از چوب پلاست استفاده می‌شود
  • چوب پلاست انعطاف‌پذیری بالایی دارد. به همین خاطر برای اجرای پروژه‌هایی که نیازمند طرح‌های منحنی هستند؛ گزینه بهتری نسبت به ترموود است.
  • ترموود مقاومت بالایی در برابر اشعه خورشید دارد و رنگ و حالت خود را از دست نمی‌دهد. اما مواد پلیمری موجود در چوب پلاست در برابر آفتاب خیلی مقاوم نیستند و تغییر حالت می‌دهند

تفاوت‌های ظاهری ترموود و چوب پلاست

ازآنجایی‌که قرار است یکی از متریال‌های ترموود و چوب پلاست را در نمای ساختمان خود استفاده کنید، جنبه‌های ظاهری اهمیت بالای خود را نشان می‌دهند. در واقع لازم است متریالی را برای نمای ساختمان خود انتخاب کنید که زیباتر و مناسب‎‌تر است. ترموود از ورقه‌های ارگانیک و واقعی چوب ساخته می‌شود و ساختمان طبیعی آن در طی فرایند حرارت از بین نمی‌رود. بااین‌حال می‌توانید بافت چوب را از نزدیک مشاهده کنید که همچنان بر روی ترموود قرار دارد. در واقع ترموود یک ظاهر ساده، طبیعی و البته ارگانیک دارد که حس و حال خوبی به شما می‌بخشد.

در مقابل چوب پلاست باتوجه‌به جنسی که دارد، خیلی طبیعی به نظر نمی‌رسد. هرچند که این تفاوت از دور مشخص نیست، اما اگر نزدیک‌تر شوید، مصنوعی بودن این متریال ممکت است احساس بدی ایجاد کند. به این دلیل که مواد پلیمری خیلی نمی‌توانند شبیه به چوب باشند و با وجود رنگ‌آمیزی و استفاده از برش‌های خاص، همچنان ظاهری مصنوعی دارند. پس اگر به دنبال طبیعی و زیبا بودن نمای ساختمان خود هستید و به محیط‌زیست اهمیت می‌دهید، بهتر است که به سراغ ترموود بروید.

تفاوت‌های ظاهری ترموود و چوب پلاست

انتخاب ترموود یا چوب پلاست در نمای ساختمان

هرچند که چوب پلاست می‌تواند نمای ساختمان را تکمیل کند و طرح‌های جدیدی به وجود بیاورد؛ اما با یک بررسی ساده می‌توان به این پی برد که ترموود دارای مزایا و نکات ویژه بیشتری نسبت به چوب پلاست است و به‌عنوان بهترین گزینه در ساخت نمای چوبی شناخته می‌شود. ترموود با مقاومت بالا در برابر شرایط جوی و البته جذابیت ظاهری که دارد، می‌تواند جلوه زیبایی به نمای ساختمان شما ببخشد. ما در مجموعه پارس آرای کوهستان انواع ترموود وارداتی با بالاترین کیفیت را به شما ارائه می‌دهیم. ساخت و طراحی نمای چوبی ساختمان خود را نیز می‌توانید به کارشناسان و متخصصین باتجربه ما بسپارید.

سوالات متداول

آیا چوب پلاست نسبت به ترموود مقاوم‌تر است؟

هرچند که چوب پلاست انعطاف بالایی دارد، اما ترموود در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم‌تر است و بیشتر عمر می‌کند.

کدام یک از متریال‌‌های ترموود یا چوب پلاست اقتصادی‌تر است؟

چوب پلاست قیمت کمتری دارد، اما نصب ترموود اقتصادی‌تر است. چرا که ترموود مدت‌زمان بسیار طولانی‌تری دوام می‌آورد و در نتیجه هزینه‌های جانبی نگهداری و نصب کاهش پیدا می‌کند.

آیا چوب پلاست کاملاً شبیه به چوب طبیعی است؟

برخلاف ترموود که بافتی کاملاً مشابه چوب طبیعی دارد، چوب پلاست دارای ظاهر نسبتاً مصنوعی است که از نزدیک می‌توان آن را به‌سادگی تشخیص داد.

برچسب ها: