بررسی استانداردهای چوب های ترموود شده باعث می‌شود تا بیشتر و عمیق‌تر از قبل با ویژگی‌های این محصولات آشنا شوید. مصالح و ابزارهایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند با توجه به نوع کاربری ساختمان مورد نظر کاملا متفاوت است. در این میان یکی از اصلی‌ترین محصولات چوبی در زمینه ساختمان سازی، همین چوب‌های ترموود است.

چوب‌های ترموود یا چوب‌های گرمادیده پس از گذشت یک فرایند اصولی و از پیش تعیین شده ایجاد می‌شوند. طی این فرایند اصلی‌ترین ویژگی‌های ظاهری و مشخصات فنی چوب ترموو شده تغییر می‌کند. این تغییرات باعث می‌شود مقاومت چوب در برابر آفت‌ها، قارچ‌ها و سوسک‌های چوب‌خوار افزایش پیدا کند و ساختار مولکولی منظم‌تری داشته باشد. ضمن اینکه تا حد زیادی باعث افزایش ثبات ابعادی و پایداری آن نیز می‌شود. در ادامه این مقاله به بررسی استانداردهای چوب های ترموود می‌پردازیم.

چوب ترموود چیست؟

چوب ترموود چیست؟

چوب ترموود یا چوب ترمو که با عنوان چوب گرمادیده نیز شناخته می‌شود، یک نوع چوب فراوری شده است. زمانی که چوب طبیعی در یک شرایط خاص و برای افزایش دوام و اصلاح ساختار سلولی گرمادیده می‌شود، چوب ترموود ایجاد می‌شود. این فرایند به طور کاملا مکانیزه انجام می‌شود و دستورالعمل‌ها و قوانین خاص خود را دارد. سه مرحله اصلی گرمادیده شدن چوب و ایجاد چوب ترموود به ترتیب شامل این موارد است:

  • حرارت دهی چوب و خشک کردن آن
  • عملیات حرارتی
  • خنک کردن چوب و تهویه رطوبت آن

به عبارتی می‌توان این‌گونه گفت که رعایت استانداردهای چوب های ترموود در فرایند تولید آن نقش به شدت زیادی دارد. رعایت این استانداردها به دلیل این است که دوام، مقاومت و کارایی چوب بهبود پیدا کند. در کنار آن شاهد بهبود شکل ظاهری چوب نیز خواهیم بود.

استانداردهای چوب های ترموود

شرکت پارس آرای کوهستان به عنوان یکی از بهترین ارائه دهندگان چوب‌های فراوری شده ترموود و محصولات چوبی است. تغییراتی که در روند ایجاد چوب ترموود روی چوب‌های طبیعی ایجاد می‌شود، تمام ویژگی‌های فیزیکی و مشخصات فنی چوب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین استانداردهای چوب های ترموود را از می‌توان از دو جهت مورد بررسی قرار داد:

  • بررسی مقاومت چوب‌های ترموود در شرایط محیطی و بیولوژیکی
  • ویژگی‌های مکانیکی ترموود

ویژگی‌های مکانیکی چوب‌های ترموود

ویژگی‌های مکانیکی چوب‌های ترموود

استانداردهای چوب های ترموود در قسمت ویژگی‌های مکانیکی آن شامل موارد مختلفی می‌شود:

  • چگالی
  • توان نگهداری پیچ و مهره
  • مقاومت خمشی
  • مقاومت فشاری
  • میزان سختی
  • تورم ناشی از رطوبت
  • هدایت حرارتی
  • ضریب اصطکاک
  • مقاومت در برابر حریق
  • انتشار بو

تغییراتی که در ساختار سلولی و میزان تراکم چوب‌های ترموود رخ می‌دهد، توانایی نگهداری میخ و پیچ در این چوب‌ها را حدود بیست درصد کاهش می‌دهد. همچنین میزان مقاومت خمشی این چوب‌ها نیز نسبت به چوب‌های طبیعی کمتر است. استانداردهای چوب های ترموود در قسمت مقاومت خمشی بر اساس استانداردهای EN408 و EN310 محاسبه می‌شود. میزان این مقاومت برای چوب‌های ترموود با چگالی‌های مختلف کاملا متفاوت است.

میزان سختی سطح چوب‌های ترموود که بر اساس استاندارد EN1534 محاسبه می‌شود، نسبت به چوب‌های طبیعی بیشتر است. ضمن اینکه این میزان سختی در طی فرایند گرمادیده شدن به هیچ عنوان نباید کم‌تر شود. یکی دیگر از استانداردهای چوب های ترموود، عملکرد آن در برابر رطوبت است. این چوب‌ها نسبت به چوب‌های معمولی عملکرد بهتری دارند. استاندارد مرجع برای محاسبه این پارامتر نیز، استاندارد EN113 است.

مورد بعدی، هدایت حرارتی این چوب‌ها است که معمولا ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از سایر چوب‌ها است. به همین دلیل است که معمولا برای محیط‌هایی مثل سونا از چوب ترموود استفاده می‌شود. میزان این پارامتر نیز بر اساس استانداردهای EN13787 و EN12667 محاسبه می‌شود.

چگالی یا دانسیته

یکی دیگر از استانداردهای چوب های ترموود که باید مورد بررسی قرار بگیرد، چگالی آن است. چگالی چوب‌های ترموود نسبت به چوب‌های معمولی کم‌تر است. زیرا رطوبت در این چوب‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است و صمغ موجود در آن نیز از بین رفته است.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که میزان چگالی ترموود با توجه به استانداردهایی مثل ISO3131، EN317 و EN4773 بررسی می‌شود. البته میزان چگالی چوب‌های ترموود با توجه به متفاوت بودن نوع چوب‌ها، شرایط رشد درخت، شرایط محیطی و … کاملا متفاوت خواهد بود و عدد ثابتی ندارد. اما به طور کلی میزان چگالی آن‌ها نسبت به چوب‌های معمولی ۱۰ درصد کمتر است.

ضریب اصطکاک ترموود

ضریب اصطکاک

یکی دیگر از استانداردهای چوب های ترموود، میزان ضریب اصطکاک یا مقاومت آن‌ها در برابر لغزندگی است. توجه به این پارامتر و رعایت این استاندارد برای ترموودهایی که به عنوان پارکت یا کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرند کاملا واجب است. البته میزان قابل قبول ضریب اصطکاک برای فضاهای مختلف کاملا متفاوت است. اما به طور کلی هنگام تعیین آن باید به استانداردهایی مثل EN1389، BS4592 و … توجه کرد.

مقاومت چوب‌های ترموود در برابر شرایط محیطی

یکی دیگر از سری استانداردهای چوب های ترموود، مربوط به بررسی ویژگی‌هایی می‌شود که میزان مقاومت آن‌ها در شرایط محیطی و بیولوژیکی را نشان می‌دهد. این ویژگی‌ها شامل چند مورد زیر می‌شود:

  • ثبات و پایداری ابعادی
  • مقاومت ترموود در شرایط بیولوژیکی
  • عمر مفید
  • رنگ طبیعی
  • مقاومت ترموود در شرایط آب و هوایی

فرایند ترموود شدن چوب به شکل قابل توجهی باعث افزایش ثبات و پایداری آن می‌شود. ضمن اینکه هم‌زمان میزان رطوبت موجود در چوب را نیز کاهش می‌دهد. برای این موضوع نیز از استانداردهای EN113 و EN1910 استفاده می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که به عنوان استانداردهای چوب های ترموود باید مود توجه قرار بگیرد، مقاومت آن‌ها در شرایط بیولوژیکی است. زمانی که چوب‌ها در فرایند ترموود شدن قرار می‌گیرد، مواد قندی موجود در آن‌ها از بین می‌رود. به همین دلیل است که در برابر قارچ‌ها و باکتری‌ها مقاوم می‌شوند. در نتیجه چوب‌های ترموود نسبت حضور موجوداتی مثل سوسک‌های چوب‌خوار یا خرابی‌هایی مثل پوسیدگی مقاوم هستند.

عمر مفید چوب و مقاومت آن در شرایط پرخطر، یکی دیگر از موضوعاتی است که طبق استانداردهای چوب های ترموود باید مورد بررسی قرار بگیرد. چوب‌های ترموو شده در زمینه دوام و پایداری و عمر مفید، بر اساس استاندارد EN335 در پنج رتبه مختلف تقسیم می‌شود. شما با توجه به نیازی که دارید و کاربری ساختمان مورد نظر می‌توانید یکی از این پنج رتبه را انتخاب کنید.

چوب‌های ترموود یا ترموو

در آخر

چوب‌های ترموود یا ترموو به دلیل ویژگی‌های خاصی که طی فرایند گرمادیده شدن به دست می‌آورد، طرف‌داران زیادی دارد. این چوب‌ها با توجه به قابلیت‌های منحصربه‌فردشان در موارد و شرایط مختلف زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت بیشتر چوب‌های ترموو در برابر شرایط محیطی، لغزندگی، آسیب پذیری کمتر، میزان رطوبت کمتر و … جزو اصلی‌ترین ویژگی‌های این محصولات است.

برچسب ها: