احیای ترموود نمای ساختمان؛ یک فرایند تخصصی

طراحی سازه‌های مدرن با استفاده از متریال‌هایی انجام می‌شود که مقاومت بالاتری نسبت به مصالح ساختمانی سنتی دارند. ترموود به‌عنوان متریالی کاربردی و مقاوم در دکوراسیون خارجی بسیاری از نماهای ساختمان‌های آپارتمانی و ویلایی مدرن به کار می‌رود. متخصصان اجرای نمای ترموودی برای افزایش زیبایی و ماندگاری نماهای قدیمی ترموود و جلوگیری از آسیب به بخش‌های مختلف سازه در برابر شرایط محیطی مخرب، ریکاوری نما را در دستور کار قرار می‌دهند. بر همین اساس در این مطلب از پارس آرای کوهستان، به نکات ضروری و کلیدی در احیای ترموود نمای ساختمان می‌پردازیم.

چرا بازسازی ترموود در نمای ساختمان اهمیت دارد؟

پیش از پرداختن به مراحل بازسازی ترموود نمای ساختمان، باید دلایل این کار را بیان کنیم. نمای ساختمان به دلیل تماس مستقیم با باران، برف و قرارگیری در معرض تابش مستقیم نور خورشید، در معرض پوسیدگی و آسیب بیشتری نسبت به سایر بخش‌های ساختمان قرار دارد. در صورت عدم رسیدگی به آسیب‌های نمای ترموودی، احتمال تغییر و تعمیر کامل نما افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر زیبایی نمای ترموودی به ظرافت موجود در بافت چوب‌ها و نحوه نصب آن‌ها بستگی دارد. عدم توجه به نکات ضروری برای ریکاوری نمای ساختمانی، ظرافت و زیبایی نما را از بین می‌برد و هزینه‌های شما برای خرید قالب‌های جدید برای بازسازی نما را افزایش می‌دهد.

دلایل زیر احیای ترموود نمای ساختمان را ضروری می‌کنند:

  • عدم استفاده از رنگ باکیفیت و مناسب برای ترموود
  • تأثیر شرایط محیطی در آسیب به ترموود
  • استفاده از ترموودهای بی‌کیفیت
  • اجرای غیراصولی و نادرست

انواع رنگ‌های مناسب برای بازسازی ترموود نمای ساختمان

مهم‌ترین روش احیای ترموود نمای ساختمان استفاده از رنگ‌های باکیفیت است. این رنگ‌ها باید متناسب با شرایط اقلیمی سازه، کیفیت و ضخامت چوب و میزان آسیب واردشده به نما انتخاب شوند. بااین‌وجود دو نوع رنگ اصلی برای بازسازی ترموود نمای ساختمان به کار می‌روند.

این رنگ‌ها عبارت‌اند از:

  • رنگ بر پایه روغنی برای ترموود: با ایجاد یک‌لایه بی‌رنگ بر روی چوب، علاوه بر مقاوم کردن لایه محافظتی، زیبایی ترموود را نیز بیشتر می‌کند
  • رنگ بر پایه آب برای ترموود: با نفوذپذیری بالا، مقاومت متریال در برابر عوامل محیطی را افزایش می‌دهد

نکات مهم قبل از رنگ‌کردن نمای ساختمان با چوب ترموود

پیش از شروع مراحل رنگ‌زدن نمای ساختمان، باید به دو نکته اساسی توجه داشته باشید. در ابتدا باید بررسی کنید که دلیل فرسودگی چوب چیست؟ آیا این متریال به دلیل نصب نادرست فرسوده شده است یا عامل دیگری در این موضوع نقش دارد؟ نکته دوم مهم، توجه به میزان کیفیت ترموود برای نمای ساختمانی است. شناخت این عوامل با جلوگیری از صرف هزینه‌های اضافه، به انتخاب یک راهکار مناسب برای احیای ترموود نمای ساختمان کمک می‌کند.

مراحل انجام ریکاوری ترموود نمای‌ ساختمان

بازسازی ترموود ساختمان یک فرایند تخصصی و پیچیده است که باید توسط کارشناسان و مجریان باتجربه و ماهر انجام شود. در غیر این صورت احتمال افزایش هزینه‌های بازسازی یا بیشترشدن خسارات وارد به نما وجود دارد. از سوی دیگر برای افزایش ماندگاری نمای ترموود ساختمان توصیه می‌شود که هر دو یا سه سال یک‌بار، نسبت به رنگ‌زدن یا بازسازی نمای ترموود ساختمان اقدام کنید. در ادامه به مهم‌ترین مراحل احیای ترموود نمای ساختمان می‌پردازیم.

بازدید از چوب

اولین مرحله از بازسازی ترموود نما، بررسی بخش‌های مختلف آن، برای آگاهی از میزان آسیب وارده به نما می‌باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند که برای افزایش ماندگاری، نمای ساختمان را دو بار در سال بررسی کنید تا علاوه بر افزایش ماندگاری و زیبایی، هزینه‌های تعمیر نما بیشتر نشود.

اجرای فرایند احیای نما

مرحله دوم از فرایند احیای ترموود نمای ساختمان، مهم‌ترین بخش این فرایند است. در این مرحله پس از مشخص‌شدن آسیب‌های وارده به سازه، مجریان در ابتدا این نما را کاملاً می‌شویند. علت شستن نما هم ازبین‌بردن عوامل شیمیایی ناشی از باران اسیدی و شرایط جوی است. پس از آن با استفاده از تکنیک‌های اصولی اصلاح ایرادات و ساب زدن، رنگ‌کردن چوب ترمو در دستور کار قرار می‌گیرد.

رنگ‌کردن چوب نیز خود شامل دو مرحله اصلی است. در مرحله اول، ابتدا تمام قسمت‌های نما رنگ شده و پس از پایان کار به حال خود رها می‌شوند. پس از یک روز از رنگ‌آمیزی، مجریان کار لایه دوم را بر روی نما اعمال می‌کنند تا چوب به یک‌لایه مقاومتی و زیبا دست پیدا کند.

بررسی سایر تجهیزات جانبی ترموود نما؛ آخرین مرحله از احیای نمای ساختمان ترموودی

مرحله آخر از بازسازی نمای ترموود، بررسی کامل تجهیزات و لوازم جانبی متصل به نما است. در این مرحله کارشناسان از محکم‌بودن الوارهای چوبی مطمئن می‌شوند و سفت‌بودن پیچ‌ها را نیز بررسی می‌کنند. این عوامل تأثیر مهمی در افزایش ماندگاری و مقاومت نما در برابر شرایط جوی مختلف دارند.

احیای نما با چوب‌های ترموود وارداتی مجموعه پارس آرای کوهستان

استفاده از چوب‌های باکیفیت مهم‌ترین عامل در افزایش ماندگاری نما و حفظ زیبایی آن است. ترموودی چوبی مقاوم برای ساخت نمای ساختمان می‌باشد. بااین‌حال نمای ترموودی نیز بعد از مدتی به دلایلی مانند اثرات مخرب اشعه UV خورشید زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی از روش‌های احیای ترموود نمای ساختمان استفاده می‌شود.

پارس آرای کوهستان معتبرترین مجموعه در زمینه عرضه چوب‌های ترموود وارداتی از کشورهای معتبر اروپایی است و به شما برای ریکاوری مناسب نمای ساختمان نیز کمک می‌کند. ترموودهای عرضه‌شده در مجموعه ما از باکیفیت‌ترین متریال‌های موجود در بازار هستند که شما می‌توانید با مراجعه به بخش محصولات سایت ما انواع آن‌‌ها را مشاهده کنید.

سؤالات متداول

چرا ترمیم نمای ترموودی اهمیت بالایی دارد؟

اگر در زمان مناسب نسبت به رفع ایرادات نمای ترموودی اقدام نشود، علاوه بر افزایش هزینه‌های تعمیر، زیبایی نما نیز از بین می‌رود.

مهم‌ترین مراحل احیای ترموود نمای ساختمان چه مراحلی هستند؟

این فرایند شامل سه مرحله بازدید از چوب، انجام عملیات احیا و بررسی سایر تجهیزات جانبی ترموود نما می‌شود.

چه رنگ‌هایی برای ترمیم نمای ساختمان به کار می‌روند؟

با استفاده از دو نوع رنگ‌های رنگ بر پایه روغن و رنگ بر پایه آب می‌توان نمای ترموودی ساختمان‌ها را بازسازی کرد.

فرایند انجام عملیات بازسازی ترموود نما چند مرحله دارد؟

این مرحله شامل شست‌وشو، ساب زدن و رنگ‌کردن کامل نما می‌شود.

برچسب ها: