سایز استاندارد ترمووود برای کاربردهای مختلف

چوب یکی از عناصر طبیعت است که برای ساختمان‌سازی و طراحی داخلی و خارجی مورد استفاده می‌گیرد. ترمووود یکی از فراورده‌های چوبی است که با استفاده از یک فرایند خاص و یک مکانیزم حرارتی بسیار پیشرفته تولید می‌شود و امروزه به جایگزین مناسبی برای چوب‌های معمولی تبدیل شده است.

از مهم‌ترین مزایای ترمووود می‌توان به استحکام و ماندگاری بالا و مقاومت در برابر رطوبت و نفوذ حشرات اشاره کرد. این چوب بیشتر در کشورهای اروپایی مانند فنلاند و آلمان تولید می‌شود. به همین علت، تولیدکنندگان برای تعیین ابعاد استاندارد ترمووود معمولاً از استانداردهای اروپا استفاده می‌کنند.

سایز استاندارد ترمووود برای کاربردهای مختلف

تعیین سایز ترمووود بر اساس استانداردهای کشور فنلاند

فنلاند به عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان ترمووود در سطح جهان شناخته می‌شود. به همین علت مرجع اصلی تعیین‌کننده استانداردهای بین‌المللی ابعاد مختلف ترمووود نیز همین کشور فنلاند است.

ترمووود اصولاً با استفاده از چوب درختان مشخصی تولید می‌شود که معمولاً قطر تنه آن‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. در نتیجه در هنگام تولید انواع ترمووود با مقاطع مختلف نیز تلاش می‌شود که این محصولات از لحاظ طول، عرض و ضخامت ابعاد یکسانی داشته باشند و از یک استاندارد واحد پیروی کنند.

ابعاد استاندارد ترمووود چگونه تعیین می‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که در زمان انتخاب ترمووود باید به آن توجه کرد، ابعاد مختلف این محصول است. به طور کلی، ابعاد استاندارد ترمووود از سوی سازمان بین‌المللی ترمووود فنلاند اعلام می‌شود. این سازمان برای تعیین سایز استاندارد ترمووود به عوامل مختلفی مانند نوع ترمووود و تحلیل‌های مهندسی انجام‌شده توجه می‌کند.

در نتیجه تمامی چوب‌های ترمووود مطابق با موارد مصرف خود استانداردسازی می‌شوند. هر شرکتی که در سرتاسر جهان قصد تولید ترمووود را داشته باشد باید از استانداردهای تعیین‌شده از سوی سازمان جهانی ترمووود فنلاند پیروی کرده و نمی‌تواند برای تولید انواع مختلف ترمووود از ابعاد غیراستاندارد استفاده کند.

ابعاد استاندارد ترمووود چگونه تعیین می‌شوند؟

ابعاد استاندارد ترمووود چقدر است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، سازمان بین‌المللی ترمووود فنلاند وظیفه تعیین ابعاد استاندارد ترمووود را برعهده دارد. تمامی الوارها و شاخه‌های مورداستفاده برای تولید ترمووود در مقاطع مختلف در نهایت باید با استانداردهای تعریف‌شده از سوی این سازمان مطابقت داشته باشند. اما سؤالی که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید، این است که سایز استاندارد مقاطع مختلف چقدر است؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید با مقاطع مختلف تولیدشده با چوب ترمووود آشنا شویم. هر یک از این مقاطع در بخش‌های مختلفی از ساخت‌وساز و طراحی نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند و ابعاد منحصربه‌فردی دارند.

ترمووود در مقاطع مختلفی تولید می‌شود که عبارت‌اند از:

  • ترمووود با مقطع SHP یا چهار تراش
  • ترمووود با مقطع UTV یا کام و زبانه
  • ترمووود با مقطع UTS یا فاق و زبانه
  • ترمووود مقطع دک (DECK)

ابعاد ترمووود با مقطع UTV

الوارهای ترمووود UTV داری فاق و زبانه هستند و فقط در مقاطع 16 تا 19 میلی‌متری تولید می‌شوند. ضخامت استاندارد الوارهای ترمووود UTV برابر با 19 میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود و اکثر کارخانه‌ها الوارهای UTV را با این ضخامت تولید می‌کنند. البته می‌توان ترمووود UTV را با ضخامت 16 میلی‌متر نیز تولید کرد.

ابعاد ترمووود با مقطع UTV

سایز استاندارد ترمووود با مقطع UTS

الوارهای ترمووود با مقطع UTS از تمامی ویژگی‌های مقاطع UTV برخوردار هستند. تفاوت این الوار‌ها با ترمووودهای UTV در این است که ناحیه نری چوب‌های ترمووود UTS دارای زاویه باز نیست. ضخامت استاندارد برای تولید ترمووود UTS در حدود 16 تا 20 میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود. معمولاً از این الوارهای ترمووود برای طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی نمای خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

ابعاد استاندارد ترمووود با مقطع SHP

ترمووود SHP یا چهار تراش در ابعاد مختلفی تولید می‌شود. معمولاً برای تعیین عرض ترمووود SHP به مقدار ضخامت آن توجه می‌شود. در واقع ضخامت به عنوان عامل اصلی برای تعیین ابعاد استاندارد ترمووود SHP در نظر گرفته می‌شود. چوب ترمووود SHP در ضخامت‌های 16، 19، 26 و 42 میلی‌متر تولید می‌شوند. برای ضخامت‌های 16، 19 و 26 به ترتیب عرض‌های استاندارد 92، 117 . 135 میلی‌متری را در نظر می‌گیرند.

یکی از نکات جالب در خصوص ترمووود با مقطع SHP این است که می‌توان برای ضخامت 42 میلی‌متر عرض‌های استاندارد مختلفی مانند 42، 68، 92، 135، 140 و 180 را در نظر گرفت. معمولاً از ترمووود چهار تراش برای طراحی نماهای داخلی و خارجی ساختمان، ساخت کف‌پوش، تولید تابلو و… استفاده می‌شود.

طول استاندارد شاخه ترمووود چقدر است؟

برای تعیین ابعاد استاندارد ترمووود تنها به عرض و ضخامت آن‌ها توجه نمی‌شود و برای تعیین طول شاخه ترمووود نیز استانداردهای مشخصی وجود دارد. یک قاعده کلی در خصوص طول استاندارد انواع ترمووود این است که طول شاخه‌های ترمووود به صورت 30 سانتی‌متر به 30 سانتی‌متر افزایش پیدا می‌کند.

یعنی اگر طول یک شاخه ترمووود 270 سانتی‌متر باشد، شما می‌دانید که طول استاندارد بعدی برابر با 300 سانتی‌متر است. شاخه‌های ترمووود معمولاً در طول‌های استانداردی مانند 270، 300، 330، 360، 390، 420، 450، 480، 510، 540 و 570 سانتی‌متر تولید می‌شوند. البته ممکن است شرکت‌های تولیدکننده شاخه‌های ترمووود را در همه ابعاد استاندارد تولید نکنند.

طول استاندارد شاخه ترمووود چقدر است؟

خرید ترمووود وارداتی با ابعاد استاندارد

به دلیل افزایش محبوبیت ترمووود در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌های داخلی و خارجی اقدام به تولید این محصول کاربردی کرده‌اند. اما متأسفانه همه این تولیدکنندگان چوب‌های ترمووود را در ابعاد استاندارد تولید نمی‌کنند و همین امر می‌تواند کیفیت اجرای ترمووود را کاهش دهد.

مجموعه پارس آرای کوهستان به عنوان یکی از برترین واردکنندگان چوب‌های ترمووود باکیفیت شرکت‌های معتبر خارجی شناخته می‌شود. اگر قصد استفاده از ترمووود برای طراحی دکوراسیون داخلی یا نمای خارجی ساختمان خود را دارید، می‌توانید برای خرید ترمووودهای استاندارد و باکیفیت با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

چگونه از استاندارد بودن ابعاد ترمووود اطمینان حاصل کنیم؟

بهترین راه برای اطمینان حاصل کردن از استاندارد بودن ابعاد ترمووود خرید این محصول از فروشگاه‌های معتبری است که ترمووودهای باکیفیت وارداتی را به فروش می‌رسانند.

سایز استاندارد ترمووود با مقطع دک چقدر است؟

ترمووود با مقطع دک از نظر ظاهر و ابعاد شباهت زیادی به مقاطع SHP یا چهار تراش دارند. البته معمولاً ضخامت این ترمووود نسبت به مقطع SHP بیشتر است.

ضخامت استاندارد انواع ترمووود چقدر است؟

تمامی انواع ترمووودها از نظر ضخامت به 4 دسته 16، 19، 26 و 42 میلی‌متری تقسیم می‌شوند. در واقع یک ضخامت یک ترمووود استاندارد هرگز کمتر از 16 میلی‌متر یا بیشتر از 42 میلی‌متر نخواهد بود.

 

برچسب ها: