آلاچیق و پرگولا؛ دو سازه کاربردی و زیبا

وقتی صحبت از سازه‌های بیرونی برای زیباتر کردن محیط می‌شود، آلاچیق و پرگولا دو گزینه مناسب هستند. این دو سازه شرایطی را برای شما ایجاد می‌کنند که بتوانید در شرایط آب و هوایی مختلف از فضاهای بیرونی مانند حیاط ساختمان، حیاط ویلا و پارک‌ها لذت ببرید. در عین شباهت‌ها این دو سازه، تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. در این مطلب با تفاوت‌های آلاچیق و پرگولا آشنا می‌شویم.

آلاچیق چیست و چه انواعی دارد؟

از منظر تاریخی، آلاچیق‌ها در مقایسه با پرگولا‌ها به مدت طولانی‌تری وجود داشته‌اند. آلاچیق که در طرح‌های باغ در کشور مصر در 1400 سال قبل از میلاد وجود داشتند و مکانی باشکوه برای استراحت و تماشای مناظر بوده‌اند. از نظر ساختاری، آلاچیق‌ها اغلب به شکل شش ضلعی یا هشت ضلعی بوده‌‌اند. این اضلاع ممکن است کاملا به روی محیط بیرون باز باشند، شامل یک نیمه دیوار یا نرده، یا دیوارهای کامل در اطراف با پنجره‌های بزرگ باشند که از آن‌ها می‌توان منظره را دید. در ادامه با برخی از انواع آلاچیق‌ در فضا‌های بیرونی آشنا می‌شویم.

آلاچیق چیست و چه انواعی دارد؟
آلاچیق چیست و چه انواعی دارد؟

آلاچیق ترموود

ترموود به دلیل کیفیت بالا بهترین گزینه برای ساخت آلاچیق‌های چوبی است. آلاچیق چوبی در فضاهای باز و بزرگ مانند جنگل، باغ، سواحل، روف گاردن و ویلاهای شخصی استفاده می‌شود و جلوه بسیار زیبایی به محیط می‌دهد.

آلاچیق فلزی

آلاچیق‌های فلزی مقاومت بالاتری نسبت به نمونه‌های دیگر دارند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این آلاچیق‌ها انعطاف‌پذیری بالا، سبک و مقرون‌به‌صرفه بودن آنها است. این آلاچیق‌ها دارای سقف‌هایی پوشیده شده از ورق‌های فلزی هستند و برای کف آنها معمولا از سیمان، بتن و چوب استفاده می‌کنند.

آلاچیق شیشه‌ای

یکی از زیباترین و جدیدترین آلاچیق‌هایی که امروزه بسیار استفاده می‌شود، آلاچیق شیشه‌ای است. سازه اصلی این آلاچیق‌ها اغلب فلزی است. می‌توان از شیشه (معمولا از جنس سکوریت) در طراحی سقف و دیوارها بهره گرفت. شیشه به کار رفته در این سازه‌ها بسیار مقاوم است.

پرگولا چیست
پرگولا چیست

پرگولا چیست و چه انواعی دارد؟

سازه‌ای است که از آن به‌عنوان سایبان در فضای باز در باغ، ویلا و مجتمع مسکونی و … استفاده می‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آلاچیق و پرگولا یکسان هستند اما در حقیقت تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارند. پرگولا سازه‌ای ساده و ظریف است که اغلب از جنس چوب ساخته می‌شود و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن داشتن سقفی مشبک است که سایه‌ای جزئی یا نیم‌سایه ایجاد می‌کند اما آلاچیق دارای سقف کاملا پوشیده‌ای است که استفاده از آن در فصل‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌کند. ستون‌های نگهدارنده و سقف مشبک، دو جزء اصلی ساختار پرگولا هستند. سقف پرگولا اغلب به صورت چهارضلعی است که با استفاده از چهار ستون در گوشه‌های آن ساخته می‌شود.

در ادامه با برخی از انواع پرگولا آشنا می‌شویم:

  • پرگولای ترموود: جنس بیشتر پرگولاها از چوب است. بهتر است در ساخت پرگولاها از ترموود استفاده شود. ترموود بخاطر ویژگی‌هایش دارای مقاومت بالایی در برابر شرایط مخرب محیطی است. از آن جایی که پرگولاها در فضاهای کاملا باز مانند روف گاردن‌ها ساخته می‌شوند، استفاده از چوبی مانند ترموود در صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند و از طرفی باعث ماندگاری و زیبایی بالاتر در ساخت سازه می‌شود
  • پرگولای چوب پلاست: از چوب پلاست در ساخت پرگولا استفاده می‌شود زیرا بهترین جایگزین برای چوب طبیعی پرگولای چوب پلاست است. به‌کارگیری چوب پلاست باعث می‌شود درختان کمتری قطع شوند به همین جهت تاثیر مثبتی بر روی محیط زیست دارد. همچنین این ماده مقاومت قابل توجهی در برابر رطوبت، باران و حشرات دارد
  • پرگولای فلزی: قطعات‌ سوراخ‌دار فلزی مناسب‌ترین گزینه برای ساخت پرگولای فلزی هستند. استفاده از فلز در اجرای سازه پرگولا بیشتر به‌خاطر مقاومت و استحکام آن است اما ویژگی‌هایی مثل زیبایی و لاکچری بودن چوب را ندارد
آلاچیق و پرگولا
آلاچیق و پرگولا

آلاچیق و پرگولا چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

هردو نوعی سایبان هستند و می‌توان در داخل آنها نیمکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی برای نشستن ساکنان در‌نظر گرفت. با وجود این شباهت‌ها این دو سازه تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. برای مثال معمولا سازه آلاچیق ویژگی‌های طراحی پیچیده‌تری دارد. در ادامه با برخی از تفاوت‌های این دو سازه آشنا می‌شویم.

تفاوت ساختاری آلاچیق و پرگولا

از لحاظ ساختاری، آلاچیق اغلب به صورت چند ضلعی (شش یا هشت ضلع) ساخته می‌شود. کاربرد چوب ترموود امروزه در ساخت آلاچیق بسیار مرسوم شده است. اما آلاچیق‌ها در مدل‌ها و طرح‌های مدرن و متفاوت طراحی و اجرا می‌شوند. بسته به پایه، اغلب دارای کف هستند که از سطح زمین بالاتر قرار می‌گیرند تا دید بهتری داشته باشند. با این روش از خشک ماندن سطح حتی در هنگام بارندگی شدید مطمئن می‌شویم. از انگور و سایر گیاهان برای زیبایی بیشتر در محیط بر روی پرگولا نیز می‌توان استفاده کرد. به‌طور‌طبیعی پرگولا بیشتر به‌واسطه گیاهانی که بر‌ روی آن پرورش می‌یابد، ایجاد سایه می‌کند. پرگولا نیز می‌تواند از چوب پلاست، چوب ترموود، آلومینیوم، فایبرگلاس، وینیل، سنگ و آجر و … ساخته شود.

تفاوت آلاچیق با پرگولا در طراحی

آلاچیق را می‌توان در اشکال مختلف ساخت درحالی‌که پرگولا از نظر ابعاد معمولا بزرگتر از آلاچیق بوده و سبک طراحی آن متعلق به دوره رنسانس ایتالیا است. به همین دلیل گاهی در پرگولا از ستون‌های سنگی تراش‌خورده برای نگه داشتن سقف استفاده می‌شود. سقف پرگولا مسطح و ساده است اما آلاچیق‌ها دارای سقف‌های گنبدی و شیروانی‌شکل هستند. سقف آلاچیق‌ها از پرگولا مقاوم‌تر است به این دلیل که از چوب، فلز، سنگ و بتن در ساخت آن استفاده می‌شود. محبوب‌ترین متریالی که برای ساخت پرگولا استفاده می‌شود چوب ترموود است.

ساخت آلاچیق و پرگولا
ساخت آلاچیق و پرگولا

ساخت آلاچیق و پرگولا با کمک پارس آرای کوهستان

هنگام مقایسه پرگولا و آلاچیق باید چندین نکته را در نظر داشت. هر‌دو می‌توانند ساختارهای بسیار جذاب و همه‌‌کاره باشند و در عمل هیچ محدودیتی برای طراحی امکانات آنها وجود ندارد. تفاوت آن‌ها به دو مورد مربوط می‌شود: میزان حفاظت از آب و هوا و هزینه ساخت. بنابراین، با توجه به هدفی که دارید و همچنین سبک ملک، می‌توانید در فضای آن یک آلاچیق یا پرگولای کاربردی بسازید.

گروه صنعتی پارس آرای کوهستان با تیم متخصص طراحی و اجرای خود در زمینه ارائه انواع سازه‌‌های ترموود خدمات خود را ارائه می‌کند. شما عزیزان می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در پارس آرای کوهستان در ارتباط باشید.

برچسب ها: