چگونه پارکت چوبی را به‌درستی شستشو دهیم؟

شاید این سؤال برای شما به وجود آمده باشد که بهترین راه برای تمیزکردن و شستشوی پارکت‌های چوبی چیست؟ زیرا بر اساس آنچه به نظر می‌رسد، در میان راه‌های موجود برای شستشوی مناسب، تقریباً هر یک معایب خود را دارند. به همین دلیل، در این مطلب می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه پارکت چوبی را به‌درستی شستشو دهیم؟ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا می‌توان پارکت‌های چوبی را شست؟

در واقع پاسخ کامل و صددرصدی برای این پرسش وجود ندارد. به‌صورت کلی آب برای چوب طبیعی و مصنوعات چوبی، مضر است؛ اما اگر به مقدار بسیار کم آب و مایع شوینده برای ازبین‌بردن لکه‌ها و کثیفی‌های پارکت‌های چوبی به کار رود، مشکلی پیش نمی‌آید.

برای پاسخ دقیق‌تر به این سؤال باید گفت جنس و کیفیت پارکت شما نیز اهمیت دارد. برخی از چوب‌ها نسبت به آب مقاوم‌تر و برخی دیگر حساسیت بیشتری نسبت به آب و رطوبت دارند. در هنگام خرید پارکت، باید این نکته را مدنظر قرار دهید که پارکت انتخابی شما، از جنس‌های مقاوم به آب باشد.

آیا می‌توان پارکت‌های چوبی را شست؟ 

چند نکته نیز وجود دارد که رعایت آن‌ها در هنگام شستشو، آسیب کمتری به پارکت شما وارد می‌کند:

  • اولین نکته، عدم استفاده از آب داغ است. آب داغ آسیب بسیار زیادی به چوب وارد می‌کند. اگر نیاز به پاک‌کنندگی بیشتری دارید، می‌توانید آب ولرم را امتحان کنید.
  • مورد دیگر، عدم استفاده از صابون است. صابون به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شستشوی پارکت؛ آن هم از جنس چوبی باشد. دلیل این موضوع این است که در نهایت چسبندگی آن را از میان خواهد برد. تأثیر استفاده از مواد شوینده، به مقدار زیاد نیز به همین‌گونه است.
  • لکه‌های ایجاد شده بر روی پارکت را به‌محض ایجادشدن، از میان ببرید. ماندگاری لکه‌ها، سبب می‌شود آن‌ها در نهایت با سختی بیشتری از بین بروند.

 بهترین روش شستشوی پارکت چوبی

سؤال خیلی از مردم در رابطه با شستشوی پارکت‌های چوبی این است که چگونه آن را به‌درستی شستشو دهیم؟ یکی از بهترین روش‌های شستشوی پارکت چوبی، استفاده از تی است. مزیت تی‌کشیدن این است که کمترین آسیب را به کف‌پوش وارد می‌کند. دلیل این امر هم استفاده از مقدار کمتری آب برای شستشو است.

روش استفاده از تی برای شستشوی پارکت بسیار آسان است. در این روش شما ابتدا تی را کمی نم‌دار می‌کنید. استفاده از مقدار کمی آب برای نم‌دار کردن تی کافی است. اگر مقدار آب زیاد باشد، به پارکت آسیب وارد می‌شود. به‌عنوان ماده شوینده می‌توانید از مواد شوینده موجود در بازار که مخصوص شستشوی چوب هستند استفاده کنید. این نوع از مواد شوینده‌، موجب خرابی و ازبین‌رفتن سطح بالایی پارکت شما نمی‌شود. درنهایت پارکت نیز چسبندگی خود را از دست نمی‌دهد.

نگهداری پارکت برای طول عمر بیشتر

گاهی انجام برخی کارها، به‌خصوص در امر نظافت، سبب می‌شود طول عمر پارکت چوبی شما افزایش یابد. در ادامه برخی از این روش‌ها را بیان می‌کنیم:

  • جاروی روزانه پارکت چوبی

جاروکشیدن روزانه بر روی پارکت‌های چوبی، سبب افزایش طول عمر پارکت شما می‌شود. گردوغبار یکی از عوامل خراشیدگی سطح پارکت شما هستند. آن‌ها با ایجاد ساییدگی، موجب ازبین‌رفتن لایه رویی و محافظت‌کننده پارکت می‌شوند. این ساییدگی به‌خصوص در محل ورودی خانه و نقاطی که فرش ندارد، بیشتر است. در اینجا جاروی روزانه خانه با کمک جاروبرقی می‌تواند به کمک شما بیاید.

دستمال پارچه‌ای نرم برای تمیزکردن پارکت چوبی

از دیگر ابزارهایی که عمر پارکت شما را افزایش می‌دهند، دستمال‌های پارچه‌ای هستند. باید به‌محض اینکه لکه‌ای بر روی پارکت چوبی پدیدار شد، با استفاده از دستمال‌های پارچه‌ای بدون هیچ ماده شوینده‌ای، لکه را از بین ببرید. معمولاً لکه‌ها در ساعات اولیه با استفاده از دستمال پارچه‌ای نم‌دار به‌سرعت پاک می‌شوند و دیگر نیازی به استفاده از ماده‌های شوینده نخواهید داشت.

دستمال پارچه‌ای نرم برای تمیزکردن پارکت چوبی

شوینده مخصوص چوب

بهترین شوینده برای لوازم چوبی، به‌خصوص پارکت و کف‌پوش، شوینده‌های مخصوص چوبی هستند. این شوینده‌ها آنتی‌باکتریال بوده و از نفوذ میکروب‌ها به بافت پارکت هم جلوگیری می‌کنند. شوینده‌های مخصوص را می‌توانید از فروشگاه‌های مخصوص پارکت تهیه کنید.

لایه محافظ پارکت چوبی

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش طول عمر پارکت شما، استفاده از لایه‌های محافظت‌کننده است. این لایه‌ها، از نفوذ گردوغبار به پارکت و کفپوش جلوگیری می‌کنند. از طرفی سبب جلوگیری از ایجاد خراش و ساییدگی پارکت‌ها هم می‌شوند. این‌گونه سطح پارکت شما به مدت طولانی‌تری سالم خواهد ماند.

این لایه‌های محافظ، معروف به پولیش هستند. بهتر است هرچند وقت یکبار، پولیش‌کاری سطح پارکت انجام شود. استفاده از این روش هزینه بسیار زیادی هم ندارد و به‌راحتی انجام می‌‌گیرد. معمولاً سپردن پولیش‌کاری به نصاب پارکت کارتان را نیز راحت‌تر می‌کند.

بخارشوی برای شستشوی پارکت

بهتر است استفاده از بخارشوی را برای شستشوی پارکت چوبی به حداقل برسانید. برای افزایش طول عمر پارکت، بهتر است که صرفاً در مواقع لزوم از بخارشوی استفاده کنید. بخارشوی رطوبت دارد و رطوبت آن به بافت چوب کف‌پوش نفوذ خواهد کرد. به‌این‌ترتیب بافت آن آسیب می‌بیند. در نهایت با معضلاتی همچون برآمدگی، بادکردن و پوسیدگی زودهنگام پارکت خود مواجه می‌شوید. هرچه رطوبت کمتری به پارکت برسد، طول عمر آن طولانی‌تر خواهد بود.

چگونه پارکت چوبی را به‌درستی شستشو دهیم؟

در ادامه مراحل شستشوی صحیح پارکت را ذکر می‌کنیم:

  1. ابتدا وسایل بزرگ خانه مانند مبل‌ها و میزها را جابه‌جا کنید. این اجسام را نباید روی پارکت بکشید. برای جابه‌جاکردن، کافی است آنها را از سطح زمین بلند کنید.
  2. گردوغبار سطح پارکت را پاک کنید. جاروبرقی بهترین وسیله برای انجام این کار است.
  3. اگر لکه‌های موجود بر سطح پارکت شما خیلی زیاد هستند، شوینده مخصوص چوب را با آب مخلوط کنید.
  4. تی را به شوینده آغشته کنید.
  5. تی را به‌آرامی بر سطح پارکت بکشید.
  6. در نهایت با دستمال پارچه‌ای خشک و یا یک تی خشک، سطح پارکت چوبی را خشک کنید.

چگونه پارکت چوبی را به‌درستی شستشو دهیم؟

خرید بهترین نوع پارکت‌های چوبی از پارس آرای کوهستان

همان‌طور که گفتیم، انتخاب یک پارکت چوبی با جنسی مقاوم بهترین راهکار برای نگهداری و نظافت آسان است. اگر نمی‌خواهید هرسال پارکت‌های خود را تعمیر و یا تعویض کنید، پس بهتر است خرید پارکت خود را از یک فروشگاه معتبر انجام دهید.

شرکت پارس آرای کوهستان، معتبرترین مرجع در زمینه پارکت‌های چوبی است. پارکت‌های این شرکت، از بهترین و مقاوم‌ترین انواع چوب‌های وارداتی برند بوئن آلمان و باورک سوئیس هستند. پس با خیال راحت می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. پارس آرای کوهستان با سال‌ها فعالیت در این زمینه، به‌عنوان یک شرکت پیشرو آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است.

برچسب ها: