چگونه لکه‌های سرسخت را از روی پارکت چوبی پاک کنیم؟

آیا شما هم از آن دسته افراد علاقه‌مند به پارکت چوبی هستید، اما دغدغه تمیزی لکه‌ها و شستشوی پارکت چوبی را دارید؟ در این مطلب به بررسی پرسش چگونه لکه‌های سرسخت را از روی پارکت چوبی پاک کنیم؟ پاسخ خواهیم داد. پس اگر به دلیل این دغدغه تا کنون به سراغ پارکت چوبی نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی انواع لکه‌ها بر روی پارکت چوبی

چگونه لکه‌های سرسخت را از روی پارکت چوبی پاک کنیم؟ برای پاک‌کردن و خلاص‌شدن از لکه‌ها بر روی سطح پارکت چوبی ابتدا باید با انواع لکه‌های پارکت چوبی آشنایی داشته باشید. به‌صورت کلی لکه‌هایی که در محیط داخلی ساختمان بر روی سطح پارکت چوبی ایجاد می‌شود، ناشی از سه مورد هستند.

  • مورد اول، لکه آب روی سطوح پارکت چوبی است. این لکه‌ها بر اثر ریختن قطرات آب روی پارکت چوبی ایجاد می‌شوند. دلیل این اتفاق بیشتر برای پارکت چوبی در قسمت آشپزخانه رخ می‌دهد و برای پارکت چوبی سالن پذیرایی و یا اتاق‌ها، زیاد معمول نیست. نکته مثبت در مورد این نوع از لکه‌ها پارکت چوبی ، سطحی بودن آن‌ها است. لکه‌های ناچیز آب به بافت پارکت چوبی نفوذ نمی‌کنند. به همین دلیل آسوده‌تر هم از روی پارکت چوبی پاک می‌شوند.
  • مورد دوم، لکه‌های چربی روی سطح پارکت چوبی هستند. این لکه‌ها صرفاً نه به‌خاطر ریختن روغن و چربی روی پارکت چوبی ، بلکه به سبب برخورد هر ماده چرب به پارکت چوبی طبیعی به وجود می‌آیند. معمولاً بعد از اتمام یک مهمانی، تعداد زیادی از این لکه‌ها را روی پارکت چوبی خانه مشاهده می‌کنید. نکته منفی لکه‌های چربی روی پارکت چوبی این است که در مدت‌زمان کوتاهی به بافت پارکت چوبی نفوذ می‌کنند.
  • مورد بعدی لکه‌های روی پارکت چوبی گرد و غبارها هستند که به سبب موجود بودن در هوا و آلودگی بیش از محیط، روی پارکت چوبی ایجاد می‌شوند. لکه‌های گردوغبار روی پارکت چوبی در ساعات اولیه به‌راحتی تمیز می‌شوند. با گذشت زمان، امکان پاک‌شدن لکه‌ها از روی پارکت چوبی مشکل می‌شود.

معرفی انواع لکه‌ها بر روی پارکت چوبی 

روش‌های پاک‌کردن انواع لکه از روی پارکت چوبی

در ادامه روش‌ها و راهکارهایی برای پاک‌کردن لکه از روی سطح پارکت چوبی را ذکر می‌کنیم:

1. پاک کردن لکه آب از روی پارکت چوبی

لکه آب باقی‌مانده بر روی پارکت چوبی از راحت‌ترین لکه‌ها است و امکان پاک‌شوندگی بالایی هم از روی سطح پارکت چوبی را دارد. بهتر است پس از ایجاد لکه روی پارکت چوبی تا زمان خشک‌شدن آب روی چوب پارکت چوبی به آن فرصت بدهید. در این مدت ممکن است لکه از روی سطح پارکت چوبی خودبه‌خود از بین برود. در غیر این صورت باید دست‌به‌کار شوید و لکه را از روی سطح پارکت چوبی پاک کنید.

ابتدا با پارچه‌ای که رطوبت کمی دارد، تلاش کنید لکه آب را از روی سطح پارکت چوبی پاک کنید. اگر لکه از روی سطح پارکت چوبی ازبین رفت، بلافاصله پارچه خشک پشمی و جاذب آب را بر روی پارکت چوبی بکشید تا رطوبت باقی‌مانده را جذب کند. اگر روش پارچه مرطوب، راه‌حل شما نبود، باید روش دیگری را امتحان کنید.

استفاده از خمیردندان هم می‌تواند شما را در پاک‌کردن لکه آب از روی پارکت چوبی یاری کند. مقداری خمیردندان را روی پارچه‌ای خشک بگذارید. پارچه را بر روی لکه پارکت چوبی بکشید. باقی‌مانده خمیردندان و رطوبت باقی‌مانده را با پارچه‌ای دیگر از روی پارکت چوبی پاک کنید.

سرکه نیز در پاک‌کردن لکه‌های آب از روی سطح پارکت چوبی تأثیر دارد. البته این روش برای پارکت چوبی خیلی توصیه نمی‌شود. برای استفاده از سرکه برای سطح پارکت چوبی باید آن را به نسبت یک‌سوم با آب مخلوط کنید و آن را روی لکه موردنظر پارکت چوبی بریزید. پس از گذشت نیم ساعت باقی‌مانده محلول را با پارچه‌ای خشک از روی پارکت چوبی پاک کنید. نکته مهم این است که مقدار محلول متناسب با اندازه لکه پارکت چوبی باشد. در غیر این صورت استفاده از مقدار زیادی سرکه بر روی پارکت چوبی می‌تواند باعث شود بویی ناخوشایند در محیط استشمام کنید.

پاک کردن لکه آب از روی پارکت چوبی 

2. پاک کردن لکه چربی از روی پارکت چوبی

لکه‌های چربی روی پارکت چوبی لکه‌های بسیار سرسختی هستند. به همین دلیل پاسخ به سؤال چگونه لکه‌های سرسخت چربی را از روی پارکت چوبی پاک کنیم؟ در این قسمت قرار دارد. این لکه‌ها معمولاً به بافت پارکت چوبی نفوذ می‌کنند و دیگر در سطح رویی پارکت چوبی قرار ندارند.

مهم‌ترین نکته آن است که در همان ابتدا لکه چربیاز روی سطح پارکت چوبی پاک شود و برای روزهای آتی نماند. تنها در این صورت است که از نفوذ بیشتر لکه در پارکت چوبی جلوگیری خواهید کرد. برای پاک‌کردن این‌گونه از لکه‌ها از روی سطح پارکت چوبی معمولاً روش‌ها و محلول‌های خانگی مؤثر هستند. پس ابتدا به سراغ این دسته از روش‌ها رفته و پس از آن دیگر راه‌حل‌ها را شرح می‌دهیم:

  • تهیه واکس خانگی برای پاک کردن لکه از روی پارکت چوبی

یکی از محلول‌هایی که می‌تواند در ازبین‌بردن لکه‌های چربی از روی پارکت چوبی مؤثر واقع شود، استفاده از ترکیب لیموترش و روغن‌زیتون است. این محلول بر روی پارکت چوبی یکی از بهترین پاک‌کننده‌های چربی و البته دیگر انواع لکه‌های سرسخت پارکت چوبی است. فقط کافی است مقداری آب لیموترش و روغن زیتون را با یکدیگر ترکیب کنید. با پارچه‌ای خشک، آن را بر روی لکه موردنظر روی سطح پارکت چوبی بکشید. پس از گذشت چند دقیقه محل لکه پارکت چوبی را با پارچه پاک کنید. اکنون شاهد پاک‌شدن یک لکه سرسخت اط روی پارکت چوبی هستید.

  • استفاده از جوش‌شیرین برای پاک کردن لکه از روی پارکت چوبی

یکی از قوی‌ترین پاک‌کننده‌های خانگی برای لکه‌های پارکت چوبی جوش‌شیرین است. معمولاً جوش‌شیرین را برای اثرگذاری بیشتر روی سطح پارکت چوبی همراه با سرکه و یا مایع ظرف‌شویی به کار می‌برند. مقداری جوش‌شیرین را بسته به‌اندازه لکه روی پارکت چوبی همراه با مقدار بیشتری از مایع ظرف‌شویی و یا سرکه مخلوط کنید. محلول را روی لکه پارکت چوبی بگذارید. نیاز است که محلول جوش‌شیرین روی لکه پارکت چوبی به مدت نیم ساعت استراحت کند. در نهایت مقدار باقی‌مانده را با پارچه از روی سطح پارکت چوبی پاک کنید.

  • استفاده از پارافین برای پاک کردن لکه از روی پارکت چوبی

پارافین یک لکه بر قوی و البته شیمیایی برای پاک‌کردن لکه‌های پارکت چوبی است. پارافین به‌راحتی لکه سطح پارکت چوبی را از بین می‌برد. اگر بر روی پارکت چوبی خراش‌هایی وجود دارد، پارافین آن‌ها را هم به‌راحتی پوشش می‌دهد. نکته قابل‌توجه این است که نیاز نیست به تعداد دفعات زیاد از این لکه بر روی پارکت چوبی استفاده شود و تنها مصرف محدود از آن کافی است.

3. پاک کردن لکه گردوغبار از روی پارکت چوبی

لکه‌های حاصل از گردوغبار، در کوتاه‌مدت به راحتی از روی سطح پارکت چوبی قابلیت پاک‌شدن دارند. راه‌حل خلاص شدن از این لکه‌ها از روی پارکت چوبی در ابتدا استفاده از جاروبرقی است. بهتر است برای جلوگیری از ایجاد چنین لکه‌هایی بر روی پارکت چوبی جاروبرقی روزانه را فراموش نکنید. درنهایت نیز می‌توانید برای پاک‌کردن لکه‌های گردوغبار پارکت چوبی از شوینده‌های مخصوص پارکت چوبی استفاده کنید این شوینده‌ها به‌راحتی در بازار موجود و قابل خریداری هستند.

پاک کردن لکه گردوغبار از روی پارکت چوبی 

خرید پارکت چوبی مقاوم در برابر لکه‌ها از پارس آرای کوهستان

برخی پارکت‌های چوبی در برابر نفوذ انواع لکه‌ها، مقاومت بیشتری دارند. دلیل این امر هم می‌تواند به سبب جنس چوب پارکت چوبی باشد. بنابراین خرید پارکت چوبی مقاوم در برابر نفوذ لکه‌ها، به‌خصوص لکه‌های چربی، می‌تواند خیال شما را از بابت رهایی از شر انواع لکه‌ها از روی سطح پارکت چوبی آسوده کند.

یکی از شرکت‌های عرضه‌کننده بهترین و باکیفیت‌ترین پارکت‌های چوبی برند بوئن آلمان و باورک سوئیس شرکت پارس آرای کوهستان است. این شرکت تمام توان خود را برای عرضه بهترین نوع پارکت چوبی بکار گرفته و تا کنون جلب رضایت مشتریان از پارکت چوبی را در دستور کار قرار داده است. حضور متخصصین در این شرکت بر اعتبار آن افزوده است. انواع پارکت چوبی باکیفیت تولیدی شرکت پارس آرای کوهستان در سایت قابل‌مشاهده هستند و شما عزیزان می‌توانید پس از مشاهده انواع پارکت چوبی نسبت به ثبت سفارش اقدام کنید.

 

برچسب ها: