ضخامت استاندارد پارکت چوبی

ضخامت استاندارد پارکت چوبی چند میلی‌متر است؟ در فضای خانه از چه نوع ضخامتی استفاده می‌شود؟ کدام یک از ضخامت‌های پارکت‌ چوبی برای پوشش کف مناسب است؟ هرکدام از خریداران پارکت چوبی در پروسه خرید این کالا به این سؤال‌ها برمی‌خورند.

ما در این مقاله به طور کامل و مفصل به این موضوع می‌پردازیم تا شما با دانش کافی خرید خود را انجام دهید. انتخاب پارکت چوبی  یکی از انتخاب‌های مهم برای تغییر ظاهر محیط است چرا که پارکت‌های چوبی علاوه بر مزایای زیادی که دارند زیبایی خیره‌کننده‌ای به محیط می‌بخشند و حتی می‌توانند جایگزین مناسبی برای سرامیک و سایر کف‌پوش‌ها باشند.

نکات مهم در انتخاب ضخامت استاندارد پارکت چوبی

انتخاب ضخامت مناسب کاملاً به بستگی محیطی دارد که ما می‌خواهیم برای آن از پارکت استفاده کنیم. در جواب این سؤال که کدام ضخامت بهتر است، لازم است بدانیم برای اندازه‌گیری ضخامت پارکت از واحد (میلی‌متر) استفاده می‌شود. همچنین طبق استانداردهای جهانی پارکت‌ها با ضخامت بین 6 الی ۲۲ میلی‌متر تولید می‌شوند، اما به طورمعمول از ضخامت‌های 6، 7، 8، 10، 12 میلی‌متر در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود.

نکات مهم در انتخاب ضخامت استاندارد پارکت چوبی

توجه به فضای خانه برای نصب پارکت چوبی

در انتخاب ضخامت استاندارد پارکت چوبی برای خانه باید برای همه فضاهای داخل خانه یک نوع ضخامت انتخاب کنیم. مثلاً، اگر ضخامت پارکت پذیرایی با اتاق‌خواب یکسان نباشد، سطح خانه به‌اصطلاح پله‌ای می‌شود. همچنین در انتخاب طول پارکت باید دقت کنیم که برای فضاهایی مثل اتاق از پارکت‌های باریک‌تر و کوتاه‌تر و برای فضاهایی مثل پذیرایی از پارکت‌های بلندتر و پهن‌تر استفاده کنیم.

توجه به نوع پارکت چوبی

برخی از افراد تصور می‌کنند هرچه پارکت ضخیم‌تر باشد استحکام بیشتری دارد. این موضوع تا حدودی درست است؛ اما عوامل دیگری هم مانند جنس پارکت، چوبی، لمینت و… و انواع پارکت، جامد (تک‌لایه)، پیش‌ساخته (چندلایه) و… که در ادامه مقاله بیشتر راجع به انواع آن صحبت خواهیم کرد نیز در استحکام پارکت تأثیرگذار هستند.

در فضاهای داخلی خانه می‌توان از پارکت‌هایی با ضخامت‌های پایین و در فضاهای بیرونی از پارکت‌هایی با ضخامت‌های بیشتر استفاده کرد. به‌طورکلی پارکت‌های ضخیم‌تر برای رفع ناهمواری‌های سطح و عایق‌سازی در برابر صدا گزینه‌های بهتری هستند. به‌غیراز این دو عامل، برتری بیشتری نسبت به پارکت‌هایی با ضخامت کمتر ندارند.

توجه به نوع پارکت چوبی 

نصب پارکت چوبی با توجه به ساخت خانه

مورد بعدی که در تعیین ضخامت استاندارد پارکت چوبی برای کف خانه بهتر است به آن دقت کنیم، آپارتمانی بودن یا ویلایی بودن خانه است. برای خانه‌هایی که یک‌طبقه هستند شما دست بازتری برای انتخاب دارید. اما در خانه‌های آپارتمانی، طبقه‌ای که در آن ساکن هستید اهمیت دارد و بهتر است برای طبقه‌های بالایی از ضخامت‌های بیشتر استفاده کنید تا هم فضای شخصی شما بیشتر باشد و هم پارکت به‌عنوان عایق صدا عمل کند. پیشنهاد ما برای واحدهای بالایی پارکت‌هایی با ضخامت 10 تا 12 میلی‌متر است.

ارتباط ضخامت و مقاومت پارکت‌های چوبی

مقاومت پارکت در مقابل سایش و فشار تحت‌تأثیر ضخامت چوب است. ضخامت می‌تواند در مقابل فشارهای وارده، ضربه‌ها و همچنین سایش نقش مفیدی داشته باشد. طبیعتاً هرچقدر که ضخامت این پارکت‌ها بیشتر باشد، مقاومت آن در مقابل موارد مذکور نیز افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر مواردی که پیش‌تر گفته شد، ضخامت می‌تواند روی سطح کیفی پارکت نیز تأثیر مستقیمی داشته باشد. در واقع این عامل به‌عنوان یک‌لایه محافظ در برابر فشار و اصطکاک عمل می‌کند. طبیعتاً می‌دانید که پارکت‌ها تحت‌تأثیر خطوط فشار نیز هستند و این عامل می‌تواند منجر به فرسوده‌شدن پارکت شود. ضخامت پارکت می‌تواند از این مورد نیز جلوگیری کند. بدون شک، اماکن تجاری بیشتر از سایر موارد به این ویژگی پارکت نیاز دارند. دلیل این موضوع نیز تردد بالا و فشار زیاد روی پارکت است.

پس اگر نگران فشار حاصل از رفت‌وآمد مکرر یا حتی فشار ناشی از اثاثیه مانند مبلمان هستید، از این ویژگی پارکت‌ها بهره برده و به بهترین نحو از پارکتتان محافظت کنید. البته باید توجه کنید که ضخامت نه‌تنها روی کارایی و کیفیت، بلکه روی ظاهر پارکت نیز تأثیرگذار است. طبیعتاً ظاهر پارکت‌های با ضخامت کم، در اثر زمان با ظاهر اولیه‌شان متفاوت خواهد بود.

توجه داشته باشید که نمی‌توان ضخامت پارکت را تنها عامل مهم در خرید این محصول دانست. پیشنهاد می‌کنیم مهم‌ترین معیارتان در خرید پارکت، کیفیت بالا و مرغوبیت آن باشد تا بتوانید از مزایای این نوع کف‌پوش تا سالیان سال بهره‌مند شوید.

ارتباط ضخامت و مقاومت پارکت‌های چوبی

انواع پارکت چوبی کدام‌اند؟

پارکت‌های چوبی انواع مختلفی دارند که آشنایی با انواع آن‌ها باعث می‌شود که ما انتخاب درست‌تری متناسب با شرایط و نیازها داشته باشیم و بهترین گزینه را برای محیط موردنظرمان پیدا کنیم.

 1. پارکت چوبی جامد (یک‌تکه)

پارکت‌های جامد مزایای زیادی دارند از جمله:

  • استحکام بالا: اگر به دنبال پارکتی هستید که مدت طولانی از آن استفاده کنید این نوع پارکت بهترین گزینه است. این نوع پارکت عموماً با استحکام بالا تولید می‌شود و شما می‌توانید در طولانی‌مدت از آن استفاده کنید.
  • قیمت: این نوع پارکت به علت داشتن قیمت مناسب گزینه مناسبی برای خانه و آپارتمان است.
  • تنوع در رنگ و طرح: اگر سلیقه خاصی دارید و علاقه‌مندید دستتان در انتخاب رنگ و طرح باز باشد این نوع پارکت گزینه مناسبی برای شما محسوب می‌شود.
  • نصب راحت: برای نصب این پارکت‌ها از میخ و چسب استفاده می‌شود، در نتیجه نصب آن‌ها آسان و سریع است.

2. پارکت چوبی مهندسی (چندلایه)

  • استحکام: این نوع پارکت دارای دوام و استحکام بالایی است.
  • توانایی تعمیر: اگر در سطح این پارکت خراش یا آسیب ایجاد شود می‌توانید با استفاده از جلادادن آن را به حالت نو و تازه برگردانید.
  • انعطاف‌پذیری: این پارکت‌ها به‌راحتی روی سطوح با زیرسازی بتونی و چوبی قرار می‌گیرند و حالت شناور دارند.
  • میزان چوب مورداستفاده: این پارکت به‌خاطر ساختاری که دارد نیاز به چوب کمتری نسبت پارکت‌های دیگر دارد.

پارکت چوبی مهندسی (چندلایه)

خرید انواع پارکت چوبی با ضخامت مناسب و کیفیت بالا از پارس آرای کوهستان

ضخامت استاندارد پارکت چوبی را در شرکت پارس آرای کوهستان پیدا خواید کرد. این مجموعه ارائه‌دهنده انواع پارکت‌های چوبی در ضخامت‌های استاندارد و باکیفیت و دوام فوق‌العاده است. شما می‌توانید با خیال آسوده انتخاب پارکت مناسب با محیط موردنظرتان را به ما بسپارید. از دیگر مزایای خرید از پارس آرای کوهستان تنوع بالای پارکت‌های چوبی در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت است. همچنین، می‌توانید با دستی باز پارکت مناسب خود را با کمک افراد متخصص انتخاب کنید.

 

برچسب ها: