ضرورت شناخت سبک های مختلف طراحی نما از گذشته تا به امروز

با پیشرفت تکنولوژی در عصر معماری، روز به روز شاهد تولد سبک های مختلف نما برای انواع ساختمان‌های مسکونی و اداری هستیم. زیرا نمای چوبی ساختمان یا ویلا اولین چیزی است که با دیدن یک بنا به آن توجه می‌کنیم. به عنوان مثال میزان جذابیت بصری و خلاقیت به کار رفته در طراحی و اجرای سبک های مختلف نما، هم در زمان فروش و هم در زمان خرید ملک بر روی نظر مشتری تاثیر می‌گذارد. از طرفی، طراحی‌های داخلی قدرتمندی هم وجود دارند که هیج‌گاه به دلیل استفاده از یک نمای شایسته مورد توجه قرار نگرفتند.

مدرن؛ از سبک های مختلف نما

مدرن؛ از سبک های مختلف نما که نتیجه دگرگونی سبک‌های قدیمی‌تر است

در طی دهه‌های اخیر شاهد وقوع انقلابی عظیم در سبک و سیاق طراحی نما و معماری بوده‌ایم. طراحی نما به سبک مدرن نیز محصول همین انقلاب است که با تغییر و تحول سبک‌های پیش از خود یعنی کلاسیک، رومی و ویکتوریایی متولد شده است. اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم که در هزاره سوم، معماری مدرن به عنوان پرطرفدارترین سبک معماری و طراحی نما شناخته می‌شود. در سبک مدرن طراحی نما، دیگر خبری از نقش و طرح‌های تجمل‌گرایانه نیست.

از خصوصیات اصلی سبک مدرن طراحی نما می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • استفاده از مصالح جدید با عمر طولانی‌تر
  • اصل خلاقیت در طراحی نما به عنوان شالوده ایجاد جذابیت
  • کاهش هزینه‌های اضافی بدون از دست دادن جذابیت در طراحی نما

طراحی نمای ساختمان به سبک پست مدرنیسم

از جمله سبک های مختلف طراحی شده برای نما، سبک فرا مدرن یا پست مدرن است. بعد از جا افتادن سبک مدرن و استفاده از آن در بیشتر طراحی نماها، دو معمار اروپایی به نام‌های دنیس اسکات و رابرت ونتوری، مرزهای خلاقیت و نوآوری در طراحی نما را جابه‌جا کردند و به جای استفاده از متریال‌هایی ساده و منظم که غالب در سبک مدرن متداول بود، از متریال‌هایی با اشکال هندسی نامنظم در طراحی استفاده کردند.

از جمله خصوصیات سبک پست مدرن در طراحی نما می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • اشکال هندسی به کار رفته در سبک پست مدرن، منحنی و قوس دار هستند
  • به کار بردن رنگ‌های گرم

سبک کلاسیک در بین سبک‌ های مختلف نما

سبک کلاسیک در بین سبک‌ های مختلف نما، شکوهی سلطنتی دارد

یکی از سبک های مختلف نما که برای قرن‌های متمادی ضامن شکوه کاخ‌های سلطنتی بوده است، سبک کلاسیک می‌باشد. کارشناسان حوزه معماری خاستگاه این سبک جذاب را تمدن‌هایی مانند یونان و روم می‌دانند. رکن اصلی طراحی نما به سبک کلاسیک، القای حس قدرت در کنار زیبایی خیره‌کننده است. برای رسیدن به این هدف، از متریال‌هایی پرنقش و نگار مانند سرستون‌های سلطنتی، گچ‌بری‌های هنری و همچنین کتیبه‌هایی با عظمت استفاده می‌شود.

ترموود؛ از سبک های مختلف نما که طرفداران زیادی دارد

نمای ترموود از جمله سبک های مختلف طراحی شده برای نما است که امروزه طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. چوب کار رفته در نمای ترموود با چوب‌های معمولی تفاوت‌های بسیاری دارد. یکی از دلایل پرطرفدار بودن این نما را می‌توانیم ویژگی‌های خاص این متریال بدانیم در زمان تولید بدانیم. با پروسه ترمو کردن، چوب مقاومت بالایی در برابر حرارت، شکنندگی و ضربه پیدا می‌کند. همچنین با توجه به مراحل تولید، حشرات نیز نمی‌توانند به درون این چوب نفوذ کنند. همین امر هم سبب شده تا نمای ترموود، دوام و پایداری بالایی در بین سبک های مختلف نما داشته باشد.

مینیمال؛ از سبک های مختلف نما که زیبایی خارق‌العاده‌ دارد

تاکنون تصاویر زیادی از ساختمان‌های جذاب و خیره‌کننده دیده‌ایم که در عین درخشش و زیبایی، بسیار ساده هستند. این سبک از طراحی نما، سبک مینیمال یا همان ساده‌گرایی نام دارد. مینیمالیسم از سبک های مختلف نما است که به تازگی در ایران شهرت پیدا کرده است.

در طراحی نما به سبک مینیمال، هرگونه شکل و نقش تزئینی حذف شده و برای ایجاد نمایی خیره‌کننده و جذاب، تنها به بدنه اصلی ساختمان یا ویلا تکیه می‌شود. در مینیمالیسم با کمک گرفتن از نورپردازی و فضاسازی، شاهد طراحی نمایی حرفه‌ای خواهیم بود. دراین سبک از طراحی نما از رنگ‌های روشن و عمدتا سفید استفاده می‌کنند. هدف اصلی مینیمالیسم، رسیدن به بیشترین حد از زیبایی و شخصیت نمایی با حداقل جزئیات و تزئینات است.

سبک ویکتوریایی

سبک ویکتوریایی؛ نمایشی باشکوه از به‌کارگیری المان‌هایی لوکس

سبک ویکتوریایی از سبک های مختلف در طراحی نما است که در آن از بیشترین جزئیات و تزئینات استفاده می‌کنند. در سبک ویکتوریایی علاوه بر دیوارها و نماهای جانبی ساختمان، سقف هم در طراحی نما به عنوان یک المان به کار گرفته می‌شود. سبک ویکتوریایی به خصوص در ویلاهای شمال کشور بسیار پرطرفدار است. از جمله المان‌های اصلی سبک ویکتوریایی می‌توانیم به سقف‌های شیروانی و تراس‌های مجلل اشاره کنیم.

از خصوصیات سبک ویکتوریایی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • محدودیتی از نظر رنگ‌بندی ندارید
  • استفاده از رنگ‌های تیره مانند سرمه‌ای، زرشکی و مشکی
  • پرداختن به جزئیات

عظمت بنا با طراحی نما به سبک رنسانس

یکی از سبک های مختلف برای نما، سبک رنسانس است. 5 قرن پیش از عصر حاضر، معماران ایتالیایی با مطالعه و بررسی معماری‌های باستانی روم و یونان، سبک طراحی نما و معماری کلاسیک را احیا کردند و ویژگی‌هایی به آن اضافه کردند که بعدها به سبک معماری رنسانس مشهور شد.

از خصوصیات سبک رنسانس می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • احیای سر ستون‌ها و نقش‌های تزئینی که المان‌های سبک کلاسیک بودند
  • اضافه شدن مواردی مانند طاقچه‌های دیواری و گنبدهای خوش‌ساخت
  • وجود یک درب بزرگ مرکزی
  • به‌کارگیری عنصر تقارن در طراحی پنجره‌ها

طراحی و اجرای سبک های مختلف

طراحی و اجرای سبک های مختلف نما در پارس آرای کوهستان

سبک نمای ساختمان اصولا به تناسب محیط زندگی، بودجه ساخت و همچنین سلیقه سازنده انتخاب می‌شود. ما در مجموعه پارس آرای کوهستان به عنوان بزرگ‌ترین مرجع واردات چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان و مجری برترین پروژه‌های معماری در سراسر کشور بر این باوریم که یک طراحی خوب، مانند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. موقعیت جغرافیایی هم در انتخاب سبک های مختلف نما باید ارزیابی شود. دیگر موضوع مهم، فرهنگ بومی آن منطقه است. با در نظر گرفتن این موارد، می‌توانید بهترین انتخاب را از بین سبک های مختلف نما برای سازه داشته باشید.

برچسب ها: