ساخت سونا خشک؛ سازه‌ای خاص برای ویلاها و منازل

سونا اتاقکی است که به شکل‌های مختلف طراحی شده و به منظور افزایش تعریق بدن و دفع سموم از این طریق مورد استفاده قرار می‌گیرد. سونا در لاغری و چربی‌سوزی موثر است و ورزشکاران برای پاکسازی بدن از سموم داخلی و بهبود گردش خون از آن استفاده می‌کنند. این فضای کاربردی دارای انواع مختلفی است که رایج‌ترین آن سونای خشک و سونای بخار است. ساخت سونا خشک به دلیل ویژگی‌های خاص این نوع سونا حتی در منازل هم قابل انجام است. در بسیاری از کشورها مانند فنلاند، سونا خشک بخشی از سرویس بهداشتی هر خانه است و از هر سه ساختمان مسکونی، یکی از آن‌ها دارای سونا خشک است.

سونا خشک چیست؟

همان‌طور که گفته شد اتاقک‌های گرم سونا دارای دو نوع خشک و بخار هستند. ساخت سونا خشک در دنیا رایج‌تر است و معمولا زمانی که صحبت از سونا می‌شود، منظور این نوع از اتاقک‌های سونا است. سونا خشک چوبی با دمای نسبتا بالا و رطوبت بسیار پایین است. دمای سونا خشک به طور معمول 65-70 درجه سانتی‌گراد و رطوبت داخل اتاقک کمتر از 5 درصد است. خاستگاه این نوع سونا، کشور فنلاند است و ساخت آن حتی در خانه‌های مسکونی هم انجام می‌شود. متریال ساخت سونا خشک چوب است و برای گرمایش آن بسته به شرایط فضایی که سونا در آن ساخته می‌شود، از هیتر گازی، برقی یا هیتر مادون قرمز استفاده می‌شود.

مراحل ساخت سونا خشک
مراحل ساخت سونا خشک 

مراحل ساخت سونا خشک

ساخت سونا خشک در چند مرحله انجام می‌شود. این مراحل شامل طراحی، پیاده‌سازی و اجرا و راه‌اندازی سونا هستند. مراحل ساخت سونا در هر فضایی ثابت است. در واقع تفاوتی ندارد که سونا در ساختمانی مسکونی ساخته شود یا متعلق به یک مجتمع آبی مانند استخر باشد. تنها تفاوت انواع سونا از لحاظ محل ساخت در جزئیات تجهیزاتی است که برای ساخت استفاده می‌شوند و نوع گرمایش سونا است. برای مثال در ساختمان‌های مسکونی می‌توان گرمایش سونا را با تجهیزات برقی تامین کرد اما در مجتمع‌های ورزشی آبی، چنین کاری هزینه زیادی خواهد داشت. مراحل ساخت سونا خشک به شرح زیر هستند.

طراحی اولیه

برای ساخت سونا خشک هم مانند دیگر سازه‌ها ابتدا باید آن را طراحی کرد و این طراحی هم توسط مهندسین معمار قابل انجام است. مانند دیگر سازه‌ها در طراحی سونا هم باید فضاسازی، محل دقیق تاسیسات و نوع مناسب مصالح مشخص باشد. به خصوص اگر سونا بعد از ساخت یک سازه به آن اضافه شود، اهمیت طراحی دقیق و حرفه‌ای بیشتر خواهد بود. طرح اولیه سونا هم باید روی یک نقشه پیاده شود و این نقشه برای هر تغییری که بعدا در سونا ایجاد می‌شود، در دسترس باشد.

ایجاد سازه

در مرحله بعدی باید سازه سونا را احداث کرد. احداث سازه سونا با استفاده از سیمان انجام می‌شود. در واقع پایه اتاقک سونا سازه‌ای سیمانی- بتنی است که نسبت به انتقال حرارت مقاوم بوده و استحکام مناسبی هم دارد. البته ایجاد سازه سیمانی زمانی است که سونا در فضایی جداگانه ساخته شود. در غیر اینصورت و اگر بخشی از حمام یا سرویس بهداشتی به سونا خشک اختصاص داده شود، کافی است آن بخش را فضاسازی کرد.

چوبکاری

یکی از مصالح ثابت در تمام سوناهای خشک، چوب است. چوبکاری سونا خشک که این روزها بیشتر با ترموود انجام می‌شود شامل سه مرحله

  • شاسی‌کشی
  • عایقکاری
  • و چوبکاری است.

چوبکاری سونا خشک

شاسی‌کشی اولین مرحله چوبکاری در ساخت سونا خشک است. این کار به منظور افزایش مقاومت سازه و بالا بردن کیفیت چوبی که در داخل فضا کار می‌شود، انجام می‌گیرد. بعد از شاسی‌کشی نوبت به چوبکاری سازه می‌رسد و تمام بخش‌های سونا از دیواره‌ها گرفته تا سقف و کف، با یک لایه چوب پوشانده می‌شوند. چوب مورد استفاده در سونا باید ضخامت مناسبی داشته باشد. در مرحله بعد لایه چوبی با مواد مخصوص عایق می‌شود تا در اثر حرارت، دچار رطوبت داخلی نشده و کیفیت مناسبی داشته باشد. در صورتی که برای چوبکاری سونا از ترموود استفاده شود دیگر نیزی به هزینه عایقکاری نیست یا هزینه در این بخش بسیار کم می‌شود.

رنگ آمیزی

مرحله بعدی طراحی و ساخت سونا خشک، رنگ آمیزی فضای داخلی سونا است. برای رنگ آمیزی سونا از رنگ‌هایی با جنس سیلر و کیلر استفاده می‌شود. این رنگ‌ها سطح چوب را صیقلی، براق و زیبا می‌کنند. البته در این مورد هم اگر در ساخت سازه و چوبکاری از ترموود استفاده شود، رنگ آمیزی نیازی نخواهد بود و تنها به سلیقه طراحی بستگی دارد.

نصب کوره

در آخرین مرحله برای ساخت سونا، کوره انتخاب، خریداری و نصب می‌شود. بسته به اینکه سونا در یک فضای مسکونی ساخته شود یا در فضایی تجاری و تفریحی مانند استخرها و مراکز آبی باشد، نوع کوره مصرفی متفاوت است. کوره‌ها دارای سه نوع الکتریکی یا فعال با المنت‌های برقی، گازی یا مایع و مادون قرمز یا الکترومغناطیسی هستند که از نظر میزان گرما یکسان و از نظر سوخت مصرفی تفاوت دارند. البته در صورتی که کوره از نوع گازی باشد به یک ترموستات جهت کنترل دمای داخل اتاقک هم نیاز است.

مزایای استفاده از ترموود در ساخت سونا خشک

در حال حاضر ساخت سونا خشک بیشتر با ترموود انجام می‌شود. ترموود نوعی متریال چوبی است که از چوب طبیعی حرارت داده شده طی مکانیسمی خاص تولید می‌شود. استفاده از ترموود در سونا خشک مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داوم بالا
  • مقاومت نسبت به حرارت و رطوبت
  • مقاومت در برابر پوسیدگی و نفوذ حشرات
  • پاکیزگی و عدم وجود صمغ در چوب
  • قیمت مناسب
  • ظاهر زیبا و…
ترموود در ساخت سونا خشک
ترموود در ساخت سونا خشک

ساخت سونا خشک با ترموود؛ اقتصادی و مقاوم

در ساخت سونا خشک و سایر سازه‌هایی که چوب متریال اولیه آن‌ها است و در محیط‌های مرطوب قرار دارند، انتخاب چوب مناسب و مقاوم مهم‌ترین مسئله است. همان‌طور که در این مطلب گفته شد، ترموود بهترین انتخاب برای احداث چنین سازه‌هایی است. البته ترموود هم دارای کیفیت و انواع مختلفی است که بهترین آن را می‌توانید از مجموعه پارس آرای کوهستان خریداری کنید. در مجموعه ما انواع ترموود از مرغوب‌ترین نوع وارداتی و با قیمت مناسب عرضه می‌شوند.

برچسب ها: