راهکارهای مؤثر برای ازبین‌بردن موریانه‌ها از پارکت‌های چوبی

همواره یکی از نگرانی‌های افراد برای استفاده از لوازم چوبی در خانه، حمله موریانه بوده است. موریانه‌ها، موجوداتی موذی هستند که از چوب تغذیه می‌کنند. به همین دلیل همیشه خطری جدی برای سازه‌های چوبی محسوب می‌شوند. پارکت چوبی نیز یکی از مواردی است که خطر حمله موریانه‌ها به آن‌ها وجود دارد.

بنابراین، بسیاری به دنبال راهکارهای مؤثر برای ازبین‌بردن موریانه‌ها از پارکت‌های چوبی هستند. به همین دلیل در این مطلب برخی راهکارهای مؤثر برای ازمیان‌بردن موریانه‌ها از پارکت چوبی را بیان کردیم که ممکن است برای شما مفید باشد. برای آشنایی با این راهکارها با ما همراه باشید.

علت موریانه زدن پارکت‌های چوبی

پارکت چوبی، به دلیل اینکه از جنس چوب طبیعی است، در کنار ویژگی‌های مثبتی که دارد، دارای نقاط ضعفی نیز هست. از جمله این نقاط ضعف، موریانه زدن و عدم مقاومت در برابر رطوبت است. به همین دلیل همیشه این نگرانی از بابت آسیب به پارکت، وجود داشته است. البته میزان آسیب‌پذیری پارکت در برابر موریانه، کاملاً بستگی به میزان کیفیت پارکت و جنس چوب آن دارد.

درختانی مانند سرو، سدار، بلوط و یا گیلاس، به طور معمول کمتر در معرض حمله موریانه‌ها قرار می‌گیرند. موریانه‌ها ظاهری شبیه به مورچه دارند. تغذیه آن‌ها از چوب، سبب می‌شود که در صورت حمله آن‌ها، مصنوعات و وسایل چوبی به‌سرعت از بین بروند. پارکت‌ها نیز از چوب ساخته شده و بر روی زمین نصب می‌شوند. به همین دلیل امکان حمله موریانه‌ها به آن‌ها به‌خصوص از کف زمین بسیار زیاد است.

علت موریانه زدن پارکت‌های چوبی

یکی از مکان‌هایی که موریانه‌ها در آنجا زندگی می‌کنند، خاک است. همین دلیل باعث می‌شود، موریانه‌ها به‌سرعت از طریق کف زمین به سراغ پارکت‌ها بروند و آن‌ها را مورد حمله قرار دهند. اما از کجا باید متوجه وجود موریانه شد؟ در بخش بعد با ما همراه باشید تا به پاسخ این سؤال برسید.

تشخیص موریانه در پارکت

اگر در هنگام شب، صدای خش‌خش و یا خورده شدن چوب پارکت را شنیدید، احتمالاً پارکت چوبی شما مورد حمله موریانه‌ها قرار گرفته است! این صداها از وجود موریانه در داخل پارکت چوبی شما خبر می‌دهند؛ پس در این شرایط، باید حواس خود را بسیار جمع کنید تا از گسترش آن‌ها جلوگیری کنید.

دیگر روش تشخیص موریانه‌ها، زمانی است که شما پای خود را بر روی پارکت قرار می‌دهید و فرورفتگی در آن احساس می‌کنید. این امر به این دلیل است که موریانه‌ها، از داخل شروع به خوردن پارکت و دیگر مصنوعات چوبی می‌کنند و از بیرون متوجه خورده شدن آن نخواهید شد. پس اگر در پارکت خود فرورفتگی را احساس کردید، باید نسبت به وجود موریانه‌ها، مشکوک شوید.

پوک شدن چوب پارکت، با استفاده از ضربه‌زدن به آن نیز راهی برای تشخیص موریانه است. در صورت شک کردن به وجود موریانه‌ها، فقط کافی است ضربه‌ای آرام به چوب وارد کنید. در صورت وجود موریانه، پارکت از هم می‌پاشد.  ناگفته نماند پارکت چوبی که در معرض حمله موریانه قرار گرفته است را می‌توان تعمیر کرد.

به شرطی که آسیب آن جزئی باشد. با تشخیص زودهنگام حمله موریانه‌ها، می‌توان پارکت را از نفوذ بیشتر این حشرات موذی نجات داد؛ همچنین اگر خیلی زود متوجه حضور موریانه‌ها شوید، دیگر نیازی به تعویض اساسی پارکت‌ها ندارید و کارتان با تعمیری جزئی راه می‌افتد. این موارد در صورتی است که موریانه‌ها به طور کامل از بین رفته باشند و دیگر آثاری از آنان باقی نمانده باشد. پس درهرصورت ابتدا باید برای ازبین‌بردن موریانه‌ها، محل نفوذشان و آثار باقی‌مانده آنان تلاش کنید.

تشخیص موریانه در پارکت

معرفی راهکارهای مؤثر برای ازبین‌بردن موریانه‌ها از پارکت‌های چوبی

راهکارهای متعددی برای ازبین‌بردن موریانه‌ها از چوب پارکت وجود دارد. یکی از این موارد ازمیان‌بردن خانه و منبع موریانه‌ها است. این منبع را باید از داخل ساختمان از بین ببرید. انجام هر کار دیگری، بدون ازبین‌بردن منبع موریانه‌ها، کاملاً بی‌فایده است و بازگشت موریانه‌ها را در پی دارد. یکی دیگر از راهکارهای مؤثر جهت ازبین‌بردن موریانه‌ها، سم‌پاشی است.

سم‌پاشی داخل ساختمان، به‌خصوص مکان‌هایی که احتمال حضور موریانه‌ها را می‎‌دهید، از عوامل مؤثر در ازبین‌بردن همیشگی موریانه‌ها و دفع آن‌ها از خانه شما است. بهتر است پس از سم‌پاشی و ازبین‌بردن لانه موریانه‌ها، تمامی راه‌های ورود موریانه‌ها به داخل را مسدود کنید. می‌توانید از کف زمین شروع کنید. یکی از ورودی‌های موریانه به داخل خانه، خاک است.

بنابراین کف خانه می‌تواند منطقه‌ای مناسب برای ورود آن‌ها باشد. از روش‌های دیگری که به جلوگیری از ورود موریانه می‌انجامد، ازبین‌بردن رطوبت و خشک نگه‌داشتن پارکت است. رطوبت همواره یکی از موارد جذب موریانه بوده است؛ به‌خصوص اگر رطوبت مربوط به چوب باشد. به همین دلیل همیشه سعی در ازبین‌بردن منبع رطوبت در خانه و خشک نگه‌داشتن وسایل چوبی داشته باشید.

برای جلوگیری از ایجاد رطوبت نیز، یکی از راه‌ها، ایجاد فاصله‌های مناسب میان پارکت‌ها است. اگر میان پارکت‌ها فاصله‌ای مناسب قرار داشته باشد، هوا جریان پیدا کرده و این امر خشک ماندن پارکت چوبی را در پی دارد. زمانی که متریال اصلی ساختمان شما از چوب باشد، راه نفوذ موریانه‌ها بازتر است

بنابراین بهتر است به‌منظور جلوگیری از ورود موریانه‌ها، متریال اصلی ساختمان شما، بتن، آجر و دیگر مصالح ازاین‌قبیل باشد. اشباع کردن چوب یکی دیگر از راهکارهای مؤثر برای ازبین‌بردن موریانه‌ها از پارکت‌های چوبی است. در این روش از محلول‌های شیمیایی ضدقارچ و ضد حشره استفاده می‌شود. در واقع اشباع کردن چوب از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ورود موریانه‌ها است.

معرفی راهکارهای مؤثر برای ازبین‌بردن موریانه‌ها از پارکت‌های چوبی

خرید مقاوم‌ترین پارکت‌های چوبی از پارس آرای کوهستان

همان‌طور که گفتیم، یکی از مواردی که سبب جلوگیری از ورود موریانه به پارکت چوبی می‌شود، استفاده از پارکت‌هایی با چوب مقاوم است. از انواع این پارکت‌های چوبی، پارکت با جنس گردو، بلوط، گیلاس، سرو و سدار هستند. در پارس آرای کوهستان می‌توانید انواع پارکت چوبی مقاوم نسبت به موریانه را تهیه کنید.

پارس آرای کوهستان همواره به‌عنوان یک شرکت معتبر در زمینه محصولات چوبی فعالیت داشته است. این مجموعه از زمان شروع فعالیت خود، به‌عنوان یک شرکت پیشرو فعال بوده و در حال حاضر نیز باکیفیت‌ترین و به‌روزترین محصولات را به مشتریان خود عرضه می‌کند. از پارکت‌های باکیفیت بوئن آلمان گرفته تا پارکت‌های مقاوم باورک سوئیس، بهترین‌ها را می‌توانید از پارس آرای کوهستان تهیه کنید.

 

برچسب ها: