با ساب روح تازه ای به پارکت های خود ببخشید

از جمله راه هایی که برای ترمیم پارکت های چوبی وجود دارد ساب زدن می باشد. بعد از مدت طولانی استفاده کردن از پارکت های چوبی مشاهده خواهید کرد که جلوه روز اول خود را از دست داده اند یا بر روی آن ها خط و خش هایی افتاده است. بعد از مشاهده تمام این علائم می توانیداز ساب، لاک و روغن های مخصوص استفاده کنید تا روحی تازه به پارکت های خود ببخشید.

یک دست بودن پارکت ها یکی از مهم ترین ویژگی های آن ها می باشد و این در صورتی است که بعضی از پارکت ها در کارخانه ساب می خورند ولی با این حال بعضی از نصابان بعد از نصب دوباره این کار را انجام می دهند. عدم ساب زدن پارکت های چوبی باعث می شود که ایرادات بیشتر به چشم بیایند.

در مقاله قبلی تفاوت میان روغن و لاک را با یکدیگر بررسی کردیم و می خواهیم در این مقاله به بررسی ساب پارکت ها بپردازیم. استفاده از ساب تنها برای جلوه بخشیدن به پارکت ها نیست و گاهی اوقات نصابان برای برطرف کردن برخی از ایراد هایی که ممکن در هنگام نصب برای تایل ها به وجود آمده استفاده می کنند. البته تعدادی از تایل ها ممکن است در کارخانه دچار مشکل شوند که باز هم با ساب زدن این مشکلات برطرف خواهد شد.

چرا باید از افراد متخصص کمک بگیریم ؟

برای ساب زدن باید به نکات ظریفی توجه کنید زیرا در غیر این صورت باعث آسیب رسیدن به تایل ها خواهید شد. به همین منظور سعی کنید از افراد متخصص برای این کار استفاده کنید. پارکت ها دارای انواع مختلفی می باشند و با توجه به این تنوع دارای میزان سختی متفاوتی هم هستند. برای ساب زدن باید میزان سختی پارکت ها را بشناسید تا بتوانید از درجه ساب مناسبی استفاده کنید.

دستگاه های ساب دارای انواع گوناگونی می باشند و برای استفاده های مختلفی تولید می شوند. یک نکته در مورد تمام این ساب ها وجود دار و آن هم قابل تعویض بودن سمباده آنهاست. سمباده ها دارای انواع مختلفی و درجه سختی های گوناگونی می باشند به گونه ای که هرچه این درجه پایین تر برود سختی بیشتر و هرچه درجه بالاتر رود سختی کمتر خواهد شد.

با ساب روح تازه ای به پارکت های خود ببخشید
با ساب روح تازه ای به پارکت های خود ببخشید

ساب زدن پارکت ها

حال به سراغ ساب زدن پارکت ها می رویم. برای شروع بهتر است که از سمباده زبر استفاده کنیم تا تمام پستی بلندی های به وجود آمده را بگیریم و سطحی صاف و یک دست را درست کنیم. برای ساب زدن قسمت های کناری هم نیاز به دستگاهی کوچک تر و مخصوص برای گوشه ها می باشد.

در مرحله بعدی که پستی ها و بلندی ها گرفته شد از سمباده ای نرم تر استفاده می کنیم. بعد از این دو مرحله شروع می کنیم به جمع کردن گرد و غبار ها و تمیز کردن پارکت ها.

در این قسمت از کار به سطحی تقریبا یک دست رسیده ایم ولی مکن است که کمی فرو رفتگی وجود داشته باشد به همین منظور از بتونه استفاده می کنیم. بتونه این امکان را می دهد تا فرو رفتگی ها کامل پر شوند. بتونه استفاده شده در این مرحله حتما باید بتونه ای باشد که شرکت مورد نظر آن را تایید کرده و نباید از هر بتونه ای که در بازار موجود می باشد استفاده کرد.

بتونه کاری

برای بتونه کردن نیاز است که این ماده بر روی پارکت ریخته شود و با ظرافت و دقت بر روی تمام سطح پارکت کشیده شود و تمام منافذ را پر کند.

بعد از بتونه کاری باید صبر کنید تا کامل مواد خشک شوند. بعد از خشک شدن به سراغ ساب خواهیم رفت و این کار را با سمباده ای نرم شروع خواهیم کرد. این کار برای این می باشد که اضافی بتونه ها از بین برود. نکته ای مهم در ساب زدن وجود دارد و این نکته این است که تا حد ممکن سعی کنید رد ساب را که بر روی پارکت ها افتاده است را از بین ببرید.

در مرحله آخر ساب زنی هم یک سمباده که نرم از بقیه سمباده های استفاده شده بوده است استفاده کنید و سعی کنید که تمام کناره های تایل ها را به طور کامل پوشش دهید. مرحله آخرساب زدن پارکت ها باید در جهت عمود بر یکدیگر ساب را حرکت داد و به صورت رفت و برگشتی انجام شود.

پولیش زدن

مرحله بعدی که از مهم ترین مراحل هم می باشد پولیش است. در این مرحله دیگر از سمباده استفاده نخواهد شد و جای آن را فرچه ای نرم خواهد گرفت. در این قسمت نیز باید دستگاه پولیش را به صورت عمودی و افقی، رفت و برگشتی حرکت داد تا بخوبی پولیش بخورد.

با ساب روح تازه ای به پارکت های خود ببخشید
با ساب روح تازه ای به پارکت های خود ببخشید

پارکت های شما در حال حاضر آماده می باشند و دارای سطحی صاف و نرم می باشد. شما می توانید بعد از اتمام این پروسه ها بر روی پارکت های خود روغن و یا لاک های مخصوصی بزنید که این کار باعث می شود مقاومت آن ها در برابر رطوبت، خراشیدگی، اشعه خورشید و … بالاتر برود.

روغن و لاک های مخصوص هرکدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند به همین دلیل باید با توجه به محیط و نیاز شما مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا پارس آرای کوهستان می تواند به شما کمک کند تا پارکت های خود را به صورت کامل بازسازی کنید.

در مقاله های قبلی به تفاوت های میان لاک ها و روغن های مخصوص پارکت های چوبی وجود پرداخته ایم و در مقاله بعدی به بررسی و ویژگی های کامل روغن های مخصوص پارکت می پردازیم.

پارس آرای کوهستان

با توجه به کاربردهای بسیاری که چوب در صنعت ساختمان‌سازی دارد و همچنین مسیری که طبیعت در پیش گرفته است، میزان تقاضای آن همواره رو به رشد بوده است. در این بین تنوع محصولات چوبی بسیار بوده و از تنوع فراوانی برخوردار است. پارس آرای کوهستان با گردآوری بهترین مجموعه از محصولات چوبی به مرجعی معتبر برای تأمین چوب ترموود و پارکت های چوبی تبدیل شده و این امکان را به مهندسین و کارفرمایان داده است که در صورت تمایل برای استعلام از محصولات با مشاورین مجرب دفتر مرکزی پارس آرای کوهستان تماس حاصل فرمایند.

تماس با ما

برچسب ها: