ایده‌های ترکیب چوب و سنگ برای داشتن یک نمای خلاقانه

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر ساختمانی که باعث زیباتر شدن آن می‌شود، نمای ساختمان است. نمای ساختمان به علت اینکه از بصری‌ترین اجزای هر سازه است، چگونگی طراحی و مصالح مورداستفاده در آن اهمیت فراوانی دارد. دراین‌بین، ایده‌های ترکیب نمای چوب و سنگ از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. نمونه‌ای از این نماها را می‌توانیم در شهرهای بزرگی همانند تهران، اصفهان، تبریز و مشهد ببینیم. در این مطلب از پارس آرای کوهستان قصد داریم شما را با نکات کاربردی استفاده از نمای ترکیبی سنگ و چوب در نماسازی آشنا کنیم.

مراحل طراحی نما با استفاده از سنگ و چوب

پیش از اینکه به مراحل طراحی ایده‌های ترکیب چوب و سنگ بپردازیم لازم است به شما بگوییم که یکی از برترین متریال‌ها برای ترکیب با سنگ در نماسازی، ترموود است. در ابتدا شما باید سبک مورداستفاده در نماسازی را از قبل تعیین کرده باشید. نمای کلاسیک، مدرن و ترکیبی از جمله این موارد می‌باشند. در مرحله بعد باید ورودی سازه را در طراحی نمای ساختمان در نظر بگیرید. شما از سنگ می‌توانید برای بدنه اصلی ورودی و از چوب برای طراحی سر در ورودی یا تزئینات ستون‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید با استفاده از نورپردازی در نمای ساختمان با نمای سنگ و چوب، زیبایی این مصالح را چندین برابر کنید.

چوب به دلیل اینکه متریالی طبیعی است، در کنار گیاهان از جلوه بسیار بالایی برخوردار است. در نما‌های ترکیبی سنگ و چوب، استفاده از گیاهان در سایه‌بان‌های پنجره‌ها و یا ورودی ساختمان‌ها می‌تواند زیبایی چشمگیری را خلق کند. همچنین شما در طراحی تراس‌ها می‌توانید از گیاهان برای زیبا‌تر ساختن نمای تراس‌ها در نمای کلی ساختمان‌ها استفاده کنید. موضوع مهم بعدی در ارتباط با ایده‌های ترکیب نمای چوب سنگ، طراحی این نما مطابق قوانین شهری است. به همین علت نماها باید با ساختمان‌های اطراف همخوانی داشته باشند.

دلایل به‌کارگیری نمای ترکیبی چوب و سنگ

طی سال‌های اخیر به علت بافت‌های شهری و همچنین وجود محدودیت در طراحی نمای آپارتمان‌ها، شاهد نماهایی ساده و با طراحی تکراری هستیم. همین موضوع هم باعث می‌شود دید شهری برای شهروندان تکراری و خسته‌کننده شود. درصورتی‌که با شناخت ایده‌های ترکیب نمای چوب و سنگ می‌توان در عین وجود سادگی، جذابیت خاصی به نما داد.

از دیگر دلایل استفاده از نماهای ترکیبی چوب و سنگ، پنجره‌های ساختمان هستند. پنجره‌ها باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند. در ضمن برای جلوگیری از ورود هرگونه گرد و غبار آلودگی در فضای ساختمان‌ها بهتر است که آن‌ها با استفاده از محافظ و سایه‌بان طراحی و اجرا شوند. استفاده از چوبی مانند ترموود می‌تواند قاب و سایه‌بانی زیبا برای محافظت از پنجره‌ها ایجاد کند. از طرفی دیگر جلوه بصری شهر هم زیباتر می‌شود.

بهترین ایده‌های ترکیب چوب و سنگ در نمای سازه‌ها

در این قسمت قصد داریم بهترین ایده‌های ترکیب نمای چوب و سنگ را به شما معرفی کنیم. در معماری نماهای ترکیبی با استفاده از متریال‌هایی مانند سنگ و چوب چند ویژگی کلی به چشم می‌خورد. در این نماها فضاها تاحدامکان باز طراحی می‌شوند. در این نماها همچنین می‌توان از شیشه‌های پانوراما استفاده کرد. این شیشه‌ها ویو گسترده‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند. استفاده از گیاهان هم در ایده‌های ترکیب سنگ و چوب در نماها بسیار دیده شده است. از گیاهان می‌توانید در تراس نیز استفاده کنید.

در ضمن می‌توان از یک دیوار سنگی که نقش نگهدارنده را دارد در این مدل نماها استفاده کرد. برای نماهای ترکیبی ساختمان‌هایی که منظره آن‌ها مشرف به فضای باز است همچنین می‌توانید از تعدادی صندلی برای نشستن افراد استفاده کنید. استفاده از تیرک‌های چوبی و ترموودهای مشکی رنگ در کنار این سنگ‌ها نیز در این مدل‌ها مشاهده شده است.

ترموود و مزایای استفاده از آن به همراه سنگ برای نما

از دیرباز برای بشر روشن شد که سوزاندن سطح چوب، آن را مقاوم‌تر می‌کند و از این روش به‌منظور افزایش مقاومت چوب‌هایی که در شرایط آب‌وهوایی بیرونی قرار داشتند، استفاده شد. حتی وایکینگ‌ها از این روش را در سازه‌های بیرونی مانند نرده‌ها استفاده می‌کردند. مطالعه علمی فرایند حرارتی چوب نخستین‌بار در سال ۱۹۳۰ در آلمان و بعد از آن گسترده‌‌ترین و کامل‌‌ترین پژوهش‌ها در کشور فنلاند انجام شد. نتیجه این تحقیقات، روشی به‌منظور فرایند حرارتی چوب بود که توسط انجمن ترموود فنلاند ابداع و با نام ترموود شناخته می‌شود.

انجمن ترموود فنلاند با همکاری صنایع محصولات چوبی این کشور فرایند حرارتی چوب را در مقیاس صنعتی توسعه داد و پس از آن به صدور مجوز اجرای فرایند ترموود به اعضا اقدام کرد. ترموود حاصل پروسه خشک‌کردن چوب باحرارت ۳۲۰ درجه سانتی‌گراد در معرض بخار آب و گردش هوا می‌باشد.

فرایندهای حرارتی اعمال شده بر روی مغز چوب

در این پروسه مغز چوب یا داخلی‌ترین قسمت چوب به دمایی بین ۱۸۵ تا ۲۱۵ درجه سانتی گراد می‌رسد که زمان آن باتوجه‌به گونه، ضخامت و رطوبت اولیه چوب متفاوت است. بعد از رسیدن مغز چوب به این دما، دما به مدت ۲ تا ۳ ساعت ثابت می‌ماند. استفاده از بخار در فرایند ترموود ساختارشیمیایی چوب را تغییر می‌دهد، بنابراین رنگ چوب تیره، میزان رطوبت در چوب یکنواخت و عایق حرارتی می‌شود.

همچنین دمای بالا سبب شکسته‌شدن زنجیره‌های سلولزی و تجزیه اسیدها و خروج عمده صمغ چوب می‌شود، در نتیجه محیط برای رشد ریز ارگانیسم‌ها، حشرات، انواع قارچ و کپک ناممکن می‌کند و چوب در مقابل پوسیدگی مقاوم می‌شود.

در پروسه ترمو، ابتدا با اعمال گرمای بالا رطوبت چوب به صفر می‌رسد و در آخرین مرحله از پروسه با تزریق بخار به حدود ۴ تا ۶ درصد می‌رسد. نتیجه این رطوبت‌دهی نهایی افزایش مقاومت چوب در برابر تاب برداشتن، تغییر ابعاد و جابه‌جاشدن است.

ترکیب نمای چوب و سنگ چه مزایایی دارد؟

استفاده از نمای سنگی می‌تواند مقاومت نمای ساختمان را افزایش بدهد. همچنین می‌تواند باعث بالابردن کیفیت عایق صوتی و حرارتی نمای ساختمان شود. اما به‌کارگیری چوب در نمای ساختمان‌ها با داشتن ظرافت بالا می‌تواند زیبایی نما را افزایش دهد. اما قطعاً مقاومت سنگ در مقابل عوامل طبیعی و محیطی بسیار بیشتر از چوب است.

به همین علت نمای ترکیبی سنگ و چوب در نمای ساختمان می‌تواند ترکیبی از مقاومت در برابر ظرافت باشد. برای استفاده از نمای ترکیبی سنگ و چوب در نمای ساختمان می‌توان از سنگ برای پوشش کلی نما استفاده کرد. از چوب هم می‌توانید برای اطراف پنجره‌ها و ورودی ساختمان استفاده کنید. این ترکیب باعث جذابیت بالا در نمای ساختمان‌ها می‌شود. گرمای چوب در کنار شکیل بودن سنگ می‌تواند نگاه هر مخاطبی را به سمت نمای ساختمان جلب کند. در اینجا می‌توان به ترموود به‌عنوان متریالی برای استفاده از نما به دلیل مقاومت در برابر دما و خاصیت ضد آب بودن آن اشاره کرد.

پارس آرای کوهستان؛ مجری بزرگ‌ترین پروژه‌های نمای ترکیبی در ایران

با وجود تأثیر تکنولوژی و مدرن‌تر شدن منازل، محبوبیت متریال‌های طبیعی مثل سنگ و چوب همچنان پابرجا است و تنها دستخوش تغییراتی در زمینه سبک طراحی و فراوری شده است. فراوری‌هایی که این مصالح طبیعی را در مقابل شرایط جوی مخرب مقاوم کرده است تا علاوه بر جذابیت بصری، طول عمر نمای ساختمان نیز افزایش پیدا کند. در ضمن سنگ و چوب به‌واسطه تضاد جالبی که دارند، نمای بسیار جذابی دارند.

مجموعه پارس آرای کوهستان دارای یکی از متنوع‌ترین سبد محصولات چوب نما در کشور است. مجموعه ما ارائه‌دهنده برترین ترموودهای وارداتی با ضمانت اصالت کالا می‌باشد. همچنین مجموعه ما با استفاده از دانش روز، همواره به دنبال اجرای صحیح و اصولی پروژه‌های نماسازی در ایران بوده است.

برچسب ها: