بررسی انواع الگوهای چیدمان پارکت چوبی

پارکت چوبی یکی از محبوب‌ترین و شیک‌ترین گزینه‌ها برای پوشش کف در دکوراسیون داخلی است. زیبایی و گرمای طبیعی چوب، همراه بادوام و تنوع طرح‌ها، پارکت چوبی را به انتخابی عالی برای هر فضایی تبدیل کرده است. اما شاید برای بسیاری از افراد این سؤال پیش بیاید که چگونه می‌توان از زیبایی پارکت چوبی به بهترین نحو استفاده کرد و چه الگوهای چیدمانی برای پارکت چوبی وجود دارد.

در این مقاله، به معرفی و بررسی انواع الگوها در چیدمان پارکت چوبی خواهیم پرداخت. انواع الگوهای چیدمان پارکت چوبی از کلاسیک و ساده تا طرح‌های مدرن پارکت چوبی هر کدام ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاص خود را دارند که می‌توانند به فضای شما جلوه و سبک منحصربه‌فردی ببخشند. پس با ما همراه باشید تا با دنیای متنوع انواع الگوهای چیدمان پارکت چوبی آشنا شوید و ایده‌های جذابی برای زیباسازی منزل یا محل کار خود پیدا کنید.

7 مورد از انواع الگوهای چیدمان پارکت چوبی

پارکت چوبی از گذشته تا به امروز به‌عنوان یکی از پرکاربردترین کف‌پوش‌ها در دکوراسیون داخلی شناخته شده است. تنوع در الگوهای چیدمان پارکت چوبی امکان ایجاد طرح‌های منحصربه‌فرد و زیبایی را فراهم می‌کند که هر کدام از الگوهای پارکت چوبی ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. در ادامه با چند مورد از انواع الگوهای چیدمان پارکت چوبی آشنا می‌شویم:

1. الگوی مستقیم نصب پارکت چوبی

الگوی مستقیم یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین روش‌های نصب پارکت چوبی است. در این روش، تخته‌های چوب طبیعی پارکت چوبی به‌صورت موازی و در کنار هم از یک دیوار به دیوار دیگر قرار می‌گیرند. اگر فضای کوچکی دارید، نصب تخته‌های پارکت چوبی در موازات طولانی‌ترین دیوار اتاق می‌تواند باعث بزرگ‌تر به‌نظررسیدن فضا شود و بالعکس.

الگوی مستقیم نصب پارکت چوبی

این طرح پارکت چوبی به دلیل سادگی و کارآمدی، انتخابی مناسب برای هر نوع دکوراسیونی است و به فضای اتاق جلوه‌ای منظم و آرام می‌بخشد. به همین دلیل، الگوی مستقیم پارکت چوبی در بسیاری از منازل و فضاهای داخلی محبوبیت زیادی دارد. برای معماری‌های مدرن تا خانه‌های سنتی و کلاسیک الگوی مستقیم پارکت چوبی به‌خوبی قابل‌استفاده است.

2. الگوی مورب نصب پارکت چوبی

الگوی مورب پارکت چوبی به‌نوعی شبیه به الگوی مستقیم است. با این تفاوت که تخته‌های پارکت چوبی به‌صورت مورب از یک‌گوشه تا گوشه دیگر اتاق قرار می‌گیرند. روش الگوی مورب چوب پارکت چوبی نیاز به‌دقت و مهارت بیشتری دارد. برای اجرای صحیح الگوی مورب پارکت چوبی توصیه می‌شود که از یک نصاب حرفه‌ای و باتجربه کمک بگیرید. این الگوی پارکت چوبی می‌تواند بسته به جهت نصب، اتاق را پهن‌تر یا بلندتر نشان دهد. طرح مورب پارکت چوبی انتخابی مناسب برای افرادی است که به دنبال ایجاد فضایی متفاوت در دکوراسیون داخلی با پارکت چوبی هستند.

3. الگوی تصادفی پارکت چوبی

در الگوی تصادفی، عرض بلوک‌های پارکت چوبی در هر ردیف متفاوت است. برای مثال، یک تخته پارکت چوبی ممکن است ۱۰ سانتی‌متر عرض داشته باشد، و تخته دیگر پارکت چوبی ۱۷ و سومی ۱۲ سانتی‌متر. بااین‌حال، الگوی کلی پارکت چوبی ثابت باقی می‌ماند و تنها اندازه تخته‌های پارکت چوبی متفاوت است.

 این روش نصب پارکت چوبی می‌تواند تأثیر بصری در بزرگ‌تر جلوه‌دادن فضا داشته باشد. بهترین روش برای دستیابی به نتیجه‌ای مطلوب، نصب تخته‌های پارکت چوبی به‌موازات طولانی‌ترین دیوار یا منبع اصلی نور طبیعی در اتاق است. الگوی تصادفی پارکت چوبی به شما این امکان را می‌دهد که با رنگ‌ها و بافت‌های مختلف تخته‌های چوب پارکت چوبی بازی کنید و کف‌پوش منحصربه‌فرد و جذابی با پارکت چوبی ایجاد کنید.

4. الگوی جناقی پارکت چوبی

الگوی جناغی نصب پارکت چوبی یکی از محبوب‌ترین انواع الگوهای چیدمان پارکت چوبی است که البته برای فضاهای کوچک چندان مناسب نیست. زیرا ممکن است این نوع نصب پارکت چوبی اتاق را کوچک‌تر نشان دهد. این طرح از نصب پارکت چوبی به دلیل ثبات و دوام بالا، گزینه‌ای عالی برای انواع فضاهاست. در این روش، هر بلوک پارکت چوبی به‌گونه‌ای قرار می‌گیرد که در خلاف جهت بلوک‌های مجاور پارکت چوبی باشد. به همین دلیل حرکت و جابه‌جایی بلوک‌های پارکت چوبی به حداقل می‌رسد. الگوی جناقی پارکت چوبی می‌تواند به‌صورت موازی یا مورب نسبت به دیوارها نصب شود.

جالب است بدانید که الگوی جناغی پارکت چوبی ریشه در معماری باستانی روم دارد. ابتدا برای جاده‌های معروف رومی استفاده می‌شد و کیفیت و دوام آن از همان زمان اثبات شده است. الگوی جناقی پارکت چوبی از نظر سبک و مقاومت، همواره در آزمون زمان سربلند بوده و همچنان یکی از محبوب‌ترین الگوهای نصب پارکت چوبی به شمار می‌آید.

الگوی جناقی پارکت چوبی

5. الگوی شورون در نصب پارکت چوبی

الگوی شورون پارکت چوبی شباهت‌های زیادی به الگوی جناقی پارکت چوبی دارد. اما تفاوت‌های مهمی نیز میان این دو نوع نصب پارکت چوبی وجود دارد. در هر دو الگوی نصب پارکت چوبی ، تایل‌های چوبی هم‌اندازه تشکیل شده‌اند که پارکت چوبی به‌صورت زیگزاگ کنار هم قرار می‌گیرند. در الگوی جناقی پارکت چوبی قطعات مستطیلی به شکلی قرار می‌گیرند که انتهای هر تخته پارکت چوبی با لبهٔ تختهٔ بعدی پارکت چوبی مماس شود. به‌این‌ترتیب الگوی جناغی پارکت چوبی را تشکیل می‌دهند.

اما در الگوی شورون پارکت چوبی بلوک‌ها در زوایای خاصی بریده می‌شوند. به‌گونه‌ای تخته‌هایپارکت چوبی کنار هم قرار می‌گیرند که انتهای هر قطعه پارکت چوبی به‌صورت دقیق با انتهای قطعهٔ پارکت چوبی بعدی هم‌راستا شود، به‌طوری‌که یک خط مستقیم ایجاد شود. این الگوی نصب پارکت چوبی همانند الگوی جناقی پارکت چوبی سبکی کلاسیک دارد. بااین‌حال، نوع شورون پارکت چوبی برای سالن‌های باریک یا اتاق‌های کوچک مناسب نیست. زیرا ممکن است پارکت چوبی فضا را کوچک‌تر و شلوغ‌تر نشان دهد. اما در فضاهای بزرگ، الگوی شورون پارکت چوبی می‌تواند جلوه‌ای رسمی و شیک به فضای داخلی ببخشد.

6. الگوی بافت سبدی در نصب پارکت‌های چوبی

یکی از مهم‌ترین مزایای الگوی بافت سبدی پارکت چوبی تطبیق‌پذیری آن است. پارکت چوبی می‌تواند در هر فضایی، بدون توجه به اندازهٔ اتاق، به‌خوبی جای بگیرد. الگوی سبدی پارکت چوبی اغلب با استفاده از چوب بلوط و افرا ساخته می‌شود. چوب این مدل پارکت چوبی معمولاً به‌صورت موازی یا مورب نسبت به دیوارهای اتاق نصب می‌شود. رنگ‌های به‌کاررفته در این الگوی پارکت چوبی عمدتاً روشن هستند، اما می‌توانید با استفاده از چوب‌های تیره‌تر پارکت چوبی مانند گردو، به طرح خود جلوه و تمایز بیشتری ببخشید.

7. الگوی شطرنجی یا آجری پارکت چوبی

الگوی شطرنجی پارکت چوبی یا آجری در نصب پارکت چوبی ظاهری شبیه به چیدمان سنتی آجر را دارد. به دلیل سادگی در طراحی پارکت چوبی این الگو می‌توان به طور کامل برای پوشش کف یک اتاق استفاده شود. همچنین نوع شطرنجی پارکت چوبی تنها در بخش‌هایی از کف اجرا شده و با مرزهای مشخصی احاطه می‌شود. الگوی آجری پارکت چوبی به‌ویژه زمانی که با سایر الگوهای پارکت چوبی پیچیده‌تر ترکیب می‌شود، می‌تواند ظاهری منحصربه‌فرد و هنری با نصب پارکت چوبی به کف‌پوش اتاق یا سالن شما ببخشد.

بااین‌حال، این الگوی نصب پارکت چوبی  را می‌توان به‌تنهایی نیز اجرا کرد. در این حالت، الگوی شطرنجی پارکت چوبی می‌تواند به طور کامل با سبک‌های داخلی مدرن، مینیمالیستی، شهری و حتی صنعتی هماهنگ شود. سادگی این الگوی نصب پارکت چوبی امکان تطبیق آسان با انواع مبلمان، رنگ‌های زنده و بافت‌های جذاب را فراهم می‌کند. بنابراین می‌توانید با اطمینان خاطر از این الگوی پارکت چوبی برای ایجاد یک فضای شیک و هماهنگ استفاده کنید.

الگوی شطرنجی یا آجری پارکت چوبی 

خرید و نصب انواع پارکت چوبی در چیدمان‌های مختلف از پارس آرای کوهستان

انتخاب و نصب پارکت چوبی یکی از مهم‌ترین تصمیمات در طراحی داخلی فضاهاست. هر نوع چیدمان پارکت چوبی با طراحی و ویژگی‌های خاص خود، می‌تواند زیبایی و جلوه ویژه‌ای به فضا ببخشد. انتخاب درست چیدمان پارکت چوبی باتوجه‌به ابعاد، سبک و سلیقه شما، به ایجاد فضایی راحت، زیبا و کارآمد کمک می‌کند.

مجموعه پارس آرای کوهستان با ارائه انواع پارکت چوبی باکیفیت از برندهای بوئن آلمان و باورک سوئیس و نصب پارکت چوبی در الگوهای مختلف، شما را در ایجاد دکوراسیونی متناسب با نیازها و سلیقه‌تان یاری می‌کند. هر یک از این الگوهای نصب پارکت چوبی می‌تواند جلوه‌ای متفاوت به فضای شما ببخشند. از سادگی و کارآمدی الگوی مستقیم پارکت چوبی گرفته تا جذابیت کلاسیک الگوی جناقی پارکت چوبی و شکوه و ظرافت الگوی شورون پارکت چوبی همگی جز بهترین مدل‌های نصب پارکت چوبی هستند.

 

برچسب ها: