آیا شستشوی پارکت چوبی به دوام آن آسیب می‌رساند؟

پارکت‌های چوبی یکی از زیباترین انواع کف‌پوش‌ها هستند که امروزه طرف‌داران بسیاری نیز دارند؛ اما سؤالی که برای اغلب افراد پیش می‌آید این است که آیا پارکت‌های چوبی قابلیت شستشو دارند و آیا شستشوی پارکت چوبی به دوام آن آسیب می‌رساند؟ در ادامه این مطلب به این پرسش، پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نکاتی در ارتباط با نظافت پارکت چوبی

پارکت‌های چوبی، کف‌پوشی حساس هستند که در نظافت آن‌ها باید یک‌سری از عوامل را به‌طورجدی رعایت نمایید؛ در ادامه این عوامل را بیان می‌کنیم:

  • شستشوی پارکت با مواد شیمیایی برای

یکی از مواردی که در نظافت پارکت باید همواره موردتوجه قرار دهید، این است که در شستشوی پارکت، به‌هیچ‌عنوان از مواد شوینده شیمیایی و اسیدی استفاده نکنید. این مواد نه‌تنها کمکی به شما در نظافت بیشتر پارکت نمی‌کنند، بلکه به پارکت شما نیز آسیب وارد خواهند کرد.

  • استفاده از بخارشوی برای نظافت پارکت چوبی

یکی دیگر از روش‌های غلط در نظافت و شستشوی پارکت، استفاده از بخارشوی است. بخارشوی، سبب افزایش رطوبت در پارکت و ازبین‌رفتن خشکی آن می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، رطوبت یکی از دشمنان اصلی چوب طبیعی پارکت است. پس بهتر است نه‌تنها از بخارشوی، بلکه از دیگر عوامل ایجاد رطوبت در پارکت‌های چوبی دوری کنید. در غیر این صورت بافت محافظ پارکت خود را از میان خواهید برد.

  • استفاده از روکش محافظ پارکت چوبی

بهتر است پس از گذشت مدتی، روکش محافظ پارکت خود را تمدید کنید. دلیل این امر آن است که روکش پارکت در اثر گذشت زمان و نظافت از بین رفته است. این‌گونه می‌توانید بهتر از پارکت خود محافظت کنید.

  • گردوغبار دشمن اصلی پارکت چوبی

یکی از دشمنان اصلی پارکت، گردوخاک است. گردوخاک برای پارکت مانند یک سمباده عمل کرده و سطح آن را می‌خراشند. بهتر است به دلیل جلوگیری از خراش افتادن بر سطح پارکت، کف زمین به‌صورت مداوم جارو شود.

نکاتی در ارتباط با نظافت پارکت چوبی 

بهترین روش‌ها برای نظافت و شستشوی پارکت

همان‌طور که اشاره کردیم، پارکت‌های چوبی بسیار حساس هستند. به همین خاطر از هر روشی نمی‌توان برای نظافت آن‌ها استفاده کرد. در ادامه چند روش را برای نظافت پارکت معرفی می‌کنیم:

  • نظافت و شستشوی پارکت چوبی با آب

زمانی که پارکت‌های شما چوبی هستند، به‌هیچ‌عنوان نباید از آب برای شستشوی آن‌ها استفاده کنید. این سؤال که آیا شستشوی پارکت چوبی به دوام آن آسیب می‌رساند؟ بله استفاده از آب سبب ایجاد رطوبت در پارکت‌ها می‌شود. رطوبت می‌تواند روند پوسیدگی پارکت را تشدید کند و همچنین امکان حمله موجودات موذی به پارکت را هم افزایش می‌دهد.

  • شستشوی پارکت چوبی با سرکه

یکی دیگر از روش‌هایی که برای نظافت پارکت چوبی پیشنهاد می‌شود، استفاده از سرکه است. آیا می‌توان با این روش، پارکت‌های چوبی را نظافت کرد؟ سرکه نیز به دلیل مایع بودن، در بافت پارکت نفوذ می‌کند و رطوبت پارکت را در پی دارد. پس از مدتی نیز امکان دارد بوی ناخوشایندی از پارکت‌ها استشمام کنید که به دلیل استفاده از سرکه است. در نتیجه، سرکه با وجود خاصیت تمیزکنندگی بالا، برای پارکت مناسب نیست.

  • استفاده از شامپو برای شستشوی پارکت

شامپوهای پارکت، بهترین روش نظافت پارکت است. این شامپوها، مخصوص نظافت پارکت ساخته شده و به آن‌ها هیچ آسیبی وارد نمی‌کند. از طرفی به سبب فرمولاسیون قوی آن‌ها، عمر پارکت‌ها را نیز افزایش می‌دهند.

  • استفاده از جاروبرقی برای تمیز کردن پارکت چوبی

یکی از روش‌های مؤثر دیگر برای نظافت پارکت، استفاده از جاروبرقی است. با استفاده از جاروبرقی، به‌راحتی می‌توان گردوغبار روی پارکت را جمع و این‌گونه از خراشیدگی سطوح پارکت جلوگیری کرد.

  • شوینده مخصوص پارکت چوبی

برای شستشو و نظافت پارکت چوبی بهتر است از شوینده‌های مخصوص آن، استفاده گردد. این شوینده‌ها را می‌توانید از شرکت‌های پارکت خریداری کنید. شوینده‌های مخصوص پارکت، خاصیت آنتی‌باکتریال دارند. مهم‌ترین مزیت آنان نیز آسیب نرساندن به پارکت‌های چوبی است. استفاده از شوینده‌های مخصوص، معمولاً بسیار راحت است. مصرف برخی از آنان، به شکل اسپری است. برخی دیگر نیز باید با آب مخلوط شود. در این صورت نیاز است با استفاده از تی، پارکت را با آن‌ها تمیز نمایید.

بهترین روش‌ها برای نظافت و شستشوی پارکت

چند نکته دررابطه‌با نظافت پارکت چوبی

در نظافت پارکت موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • نصب پارکت‌های چوبی، در طول عمر آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. نصب پارکت‌ها، بافاصله بسیار و غیراستاندارد، سبب نفوذ آب نظافت و رطوبت در هنگام شستشو، به داخل و زیر پارکت می‌شود. این عمل در نتیجه پوسیدگی پارکت را در پی دارد.
  • اگر برای شستشوی پارکت از آب استفاده می‌کنید، بهتر است به‌هیچ‌عنوان، آب داغ نباشد. در غیر این صورت، پارکت شما بیشتر آسیب می‌بیند.
  • صابون به‌هیچ‌عنوان گزینه مناسبی برای نظافت پارکت نیست.
  • برای افزایش طول عمر پارکت چوبی، بهتر است لکه‌ها را به‌سرعت از روی آن پاک کنید. لکه‌ها پس از ماندگاری طولانی‌مدت به شیوه‌های سخت‌تری و با استفاده از مواد اسیدی‌تری پاک می‌شوند.
  • بهتر است در مکان‌های دارای رطوبت بالا، از پارکت، آن هم پارکت‌های چوبی استفاده نکنید.
  • اگر نیاز به استفاده از شوینده‌های شیمیایی برای پارکت خود دارید، بهتر است ابتدا شوینده را در یک‌گوشه که دید ندارد، امتحان کنید. این‌گونه در صورت آسیب‌دیدن پارکت، نیازی به تعمیر و یا تعویض تمام آن ندارید.

نحوه نگهداری و محافظت از پارکت چوبی

همواره، می‌توانید با استفاده از روش‌هایی بسیار ساده، طول عمر پارکت خود را افزایش دهید. در ادامه به چند مورد از این روش‌ها، اشاره خواهیم کرد:

  • بهتر است از قسمت‌های پر تردد پارکت چوبی، بهتر محافظت کنید. می‌توانید برای پوشاندن آن قسمت‌ها، از فرش استفاده کنید. این‌گونه از ایجاد خش و ساییدگی پارکت جلوگیری می‌کنید.
  • اجسام سنگین را بر روی پارکت نکشید. برای جابه‌جاکردن اجسام سنگین، آن را از روی پارکت بلند کنید. کشیدگی این اجسام، سبب ایجاد خراش و نازک شدن سطح پارکت‌های چوبی می‌شود.
  • در صورت ایجاد لکه و یا گردوخاک بر روی پارکت، آن را به‌سرعت تمیز کنید. در غیر این صورت، نظافت آن هم سخت‌تر خواهد شد.

نحوه نگهداری و محافظت از پارکت چوبی 

خرید پارکت‌های چوبی با طول عمری بالا از پارس آرای کوهستان

بهتر است برای جلوگیری از پوشیدگی دائمی پارکت‌ها و آسان بودن نظافت آن، از همان ابتدا، پارکت‌هایی مقاوم و با کیفیتی بالا را خریداری کنید. خرید پارکت چوبی باکیفیت، دیگر نیاز به تعمیرهای زودهنگام ندارد. نظافت آن‌ها نیز آسان‌تر است. در پارس آرای کوهستان می‌توانید، بهترین و باکیفیت‌ترین پارکت‌ها را تهیه کنید.

این شرکت از سال 1384، برای اجرای محصولاتی باکیفیت و رضایت مشتریان خود تلاش نموده است. پارس آرای کوهستان با ارائه پارکت‌ چوبی باکیفیت از کمپانی‌هایی چون بوئن آلمان و باورک سوئیس، کیفیت و دوام پارکت شما را تضمین می‌کند.

 

برچسب ها: