نحوه جلا دادن پارکت بدون آسیب رسیدن به آن چگونه می باشد؟

یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که کف خانه یا محل کارشان با پارکت چوبی پوشانده شده، نحوه جلا دادن پارکت بدون آسیب رسیدن به آن است. تمیزکردن پارکت چوبی و جلا دادن به آن کار چندان سختی نیست. تنها کافیست برخی از نکات مهم را رعایت کنید، تا پارکتی تمیز و کاملاً سالم داشته باشید.

اگر به دنبال بهترین راه و نحوه تمیزکردن و جلادادن پارکت‌های خود بدون آسیب به آن‌ها هستید، تا انتهای این مقاله از پارس آرای کوهستان ما را همراهی کنید.

تاثیر جنس پارکت در نحوه تمیز کردن

قبل از اینکه در مورد نحوه جلا دادن پارکت بدون آسیب رسیدن به آن صحبت کنیم، ابتدا باید بدانید پارکت شما از کدام نوع است؟ پارکت‌ها دارای دو نوع اصلی چوبی و لمینت هستند، که نحوه جلا دادن و تمیزکردن هر کدام متفاوت خواهد بود. سطح پارکت‌های چوبی بعد از نصب، با استفاده از ساب صاف می‌شود و بعد از آن نیز با توجه به سلیقه مشتری از لاک استفاده می‌کنند تا سطح پارکت صیقلی شود.

پارکت‌های چوبی نسبت به آب حساس بوده و در اثر برخورد با آب متورم شده و باد می‌کنند؛ بنابراین به یاد داشته باشید هیچگاه برای تمیزکردن این نوع پارکت، از حوله مرطوب یا آبدار یا تماس مستقیم آب استفاده نکنید.

تاثیر جنس پارکت در نحوه تمیز کردن 

نوع دیگری از پارکت‌ها، پارکت‌های لمینت نام دارند. جنس این نوع پارکت‌ها از الیاف فشرده چوبی یا HDF است. این نوع کف‌پوش‌ها نیازی به ساب و لاک ندارند و تمیزکردن آن‌ها نیز بسیار راحت‌تر است. یکی از مزایای بسیار مهم این نوع پارکت‌ها مقاومت در برابر آب است که این ویژگی، تمیزکردن و جلا دادن به پارکت را آسان‌تر کرده است.

نحوه جلا دادن پارکت و تمیزکردن آن

جاروبرقی، جارودستی، تی، آب، مایع مخصوص شست‌وشوی پارکت چوبی یا لمنیت و حوله یا دستمال برای خشک‌کردن سطح تمیز شده از جمله مهم‌ترین ابزارهایی هستند که برای تمیزکردن انواع پارکت به آن‌ها نیاز خواهید داشت. در ادامه ترتیب استفاده از این ابزار و نحوه جلا دادن پارکت و تمیزکردن آن را بررسی خواهیم کرد.

  • قبل از تمیز کردن پارکت جاروبرقی یا جارودستی بکشید!

به عنوان اولین مرحله از تمیز کردن و جلا دادن پارکت بدون آسیب رسیدن به آن و برای این که تمامی گردوغبارهای روی پارکت گرفته شوند، از جاروبرقی یا جارو دستی استفاده کنید. در این مرحله، از برس‌های چرخشی و یا زبر استفاده نکنید؛ چرا که امکان خراشیده‌شدن پارکت توسط برس جارو وجود دارد.

بهتر است از یک سَری نرم برای برداشتن گردوغبارهای پارکت استفاده کنید تا آسیبی به آن وارد نشود. توجه داشته باشید که تمام گردوغبار را از روی پارکت پاک کنید؛ چرا که باقی ماندن این مواد بر روی پارکت باعث خش‌دار شدن سطح کفپوش در هنگام شستشو خواهد شد.

قبل از تمیز کردن پارکت جاروبرقی یا جارودستی بکشید!

  • از مایع مخصوص پارکت برای تمیزکردن استفاده کنید.

اگر پارکت منزل یا محل کار شما از نوع چوبی است، بهتر است هفته‌ای یکبار آن را با مایع مخصوص پارکت چوبی تمیز کنید. روش مناسب برای تمیزکردن پارکت چوبی با مایع مخصوص شست‌وشو، استفاده از یک دستمال نرم و یا تی‌هایی با جنس پارچه نرم است. بعد از استفاده از مایع مخصوص پارکت چوبی، روی آن را با دستمال بسیار کم‌آب تمیز کرده و بلافاصله با یک دستمال خشک سطح پارکت را خشک نمایید.

توجه داشته باشید که برای تمیز کردن پارکت‌های چوبی، کمترین میزان آب را مصرف کنید تا آسیبی به کف پوش وارد نشود. همچنین می‌توانید بعد از خشک کردن سطح پارکت، از روغن جلادهنده استفاده کنید. برای تمیز کردن پارکت لمینت نیز از یک دستمال تمیز و نرم و مایع مخصوص آن استفاده کنید.

توجه داشته باشید که از تمیزکننده‌های ساینده که باعث ایجاد لایه کدر بر روی پارکت می‌شوند استفاده نکنید. همچنین توجه داشته باشید که استفاده از پولیش‌های اسپری مانند و یا محصولاتی که بر پایه سیلیکون هستند، کف لمینت را بسیار لیز خواهند کرد.

درست است که پارکت‌های لمینت ضد آب هستند، اما توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از آب منجر به تورم و بادکردن این پارکت شده و آسیب زیادی به آن وارد می‌کند؛ بنابراین آب مصرفی برای تمیزکردن این نوع پارکت را به حداقل برسانید. همچنین اگر آب مصرفی برای تمیز کردن پارکت دارای املاح زیادی بود، از آب مقطر یا آبی که از دستگاه تصفیه خانگی خارج می‌شود استفاده کنید.

نکات مهم در مورد نحوه جلا دادن پارکت بدون آسیب رسیدن به آن

توجه به برخی از نکات مهم می‌تواند باعث افزایش طول عمر و زیبایی بیشتر پارکت‌های شما شود. در ادامه برخی از این نکات مهم را ذکر خواهیم کرد:

  • شوینده‌ها و جلادهنده‌های مختلفی در بازار وجود دارند که به‌دلخواه می‌توانید هر کدام از آن‌ها را تهیه کرده و برای تمیزکاری پارکت‌های خود استفاده کنید. برخی از این شوینده‌ها نیاز به شست‌وشو با آب ندارند و گزینه بهتری برای تمیز کردن پارکت‌ها خواهند بود.
  • سرکه یکی از موادی است که باعث ایجاد خراش بر روی پارکت شده و سطح آن را تخریب می‌کند؛ بنابراین هیچ‌گاه برای تمیزکردن پارکت‌های خود از ترکیب سرکه و آب استفاده نکنید.
  • بهتر است برای تمیزکردن سطح پارکت از دستگاه بخارشوی استفاده نکنید. رطوبت حاصل از بخار این دستگاه باعث آسیب رساندن به چسب پارکت شده و در درازمدت باعث بالا آمدن ورقه‌های پارکت خواهد شد.
  • بعد از تمیز کردن سطح پارکت و برای جلا دادن آن، به هیچ عنوان از واکس‌های پارافینی و براق‌کننده‌ها استفاده نکنید. به‌جای آن‌ها از پولیش‌های مخصوص پارکت بهره ببرید.

"</p

جلا دادن پارکت بدون آسیب رسیدن به آن با پارس آرای کوهستان

این روزها استفاده از پارکت یکی از پرطرفدارترین راه‌ها برای زیبایی و جلوه بخشیدن به محل زندگی و یا محل کار است. از همین رو جلا دادن پارکت بدون آسیب رسیدن به آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله سعی کردیم تا بهترین راه‌ها برای جلادادن و تمیز کردن پارکت را معرفی کنیم تا بتوانید جلوه زیبایی به پارکت‌های خود بدهید.

برای پاسخ به سوالات خود در زمینه‌های مختلف مرتبط با پارکت، با کارشناسان ما در پارس آرای کوهستان در ارتباط باشید. همکاران و مشاورین تیم ما همواره آماده پاسخگویی و راهنمایی شما عزیزان در بخش تماس با ما هستند.

برچسب ها: