با آگاهی از مزایای نمای چوب، بهترین نماهای ساختمانی را بسازید

در حال حاضر از متریال‌های مختلفی برای ساخت بخش‌های مختلف یک ساختمان استفاده می‌شود. یکی از بخش‌های بسیار مهم در ساختمان، نمای آن است؛ چرا که نما اولین بخش هر ساختمان است که نظر بازدیدکنندگان را جلب می‌کند؛ بنابراین جذابیت ظاهری نما اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت نماهای زیبای سنتی و مدرن، چوب است؛ نماهای چوبی معمولاً زیبایی ظاهری بسیار زیادی دارند و به‌نوعی یک نمای شیک و لوکس به شمار می‌روند. از سوی دیگر چوب نما معمولاً وزن کمتری نسبت به سایر متریال‌های نما دارد. در این مطلب با مزایای نمای چوب نسبت به سایر نماها آشنا می‌شویم.

چه نوع چوبی در ساخت نمای ساختمان استفاده می‌شود؟

قبل از بررسی مزایای نمای چوب لازم است که متریال مورداستفاده در ساخت آن را بشناسیم. باید بدانید که به طور معمول از چوب‌های فراوری شده برای ساخت نمای چوبی استفاده می‌شود. این نوع چوب‌ها از درختان کاج، زبان‌گنجشک، اوکالیپتوس، صنوبر، راش و موارد دیگر به دست می‌آیند. به این چوب‌های فراروی شده ترموود یا چوب ترمو گفته می‌شود که برای اولین‌بار در کشور فنلاند تولید شد. به‌طورکلی چوب‌های مورداستفاده در تولید ترموود به دودسته نرم‌چوب‌ها و سخت‌چوب‌ها تقسیم می‌شوند.

نرم‌چوب‌ها در واقع چوب درختان سوزنی‌برگ هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به صنوبر و کاج اشاره کرد. تنه این درختان به شکل کاملاً صاف و عمودی رشد کرده و گزینه‌هایی عالی برای ساخت الوار هستند؛ همچنین در ساخت نماهای چوبی کاربرد زیادی دارند. سخت‌چوب‌ها در واقع چوب درختان پهن‌برگ هستند که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به درخت راش و زبان‌گنجشک یا همان ون اشاره کرد. باید بدانید که فاصله مولکولی چوب این نوع درختان بسیار کم است و گره‌های مرکزی نیز ندارد. از همین رو بافت چوب این درختان بسیار زیبا و منحصربه‌فرد است.

چوب‌های مورداستفاده در ساخت ترموود به دو روش ترمو اس و ترمو دی فراوری می‌شوند. در روش ترمو اس تا حدی چوب را حرارت می‌دهند که استحکام و ثبات ظاهری آن افزایش پیدا کند. باید بدانید که روش ترمو اس روی حفظ ظاهر در شرایط مواجه‌شدن با عوامل محیطی تمرکز دارد. در روش ترمو دی حرارت دادن چوب تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که دوام و ماندگاری آن افزایش پیدا کند. به عبارتی دیگر روش ترمو دی روی افزایش طول عمر چوب ترمو تمرکز دارد.

ساخت نمای چوبی برای ساختمان چه مزایایی دارد؟

به دلیل طبیعی بودن چوب، این متریال رگه‌های زیبایی در ساختار خود دارد. به عبارتی دیگر، چوب یک متریال بسیار زیبا و خاص در صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌رود. یکی از مزایای نمای چوب این است که متریال آن، یعنی ترموود، ضد آب است و در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارد. باید بدانید که این نوع نما در برابر شرایط جوی مانند بارش باران یا برف و تابش نور شدید خورشید بسیار مقاوم است. بارش باران و برف باعث ایجاد رطوبت می‌شوند، اما نمای چوبی به دلیل وجود ترموود در آن هیچ آسیبی نمی‌بیند. در پرتوهای نور خورشید اشعه فرابنفش وجود دارد که باعث پوسیده‌شدن چوب می‌شود؛ اما ترموود در برابر این اشعه مقاوم است و هیچ آسیبی نخواهد دید.

چوب معمولی ممکن است قارچ یا کپک‌زده و از بین برود؛ اما ترموود با چنین مشکلی مواجه نمی‌شود و کاملاً سالم می‌ماند. باید اشاره کرد که ترموود به‌هیچ‌عنوان صمغ تولید نمی‌کند و وزن بسیار سبکی دارد. چوب ترمو به دلیل قرارگرفتن در فرایند اصلاح حرارتی، به‌نوعی یک عایق حرارتی و برودتی بسیار عالی به شمار می‌رود. این نوع چوب دمای خود را حفظ می‌کند و از ورود و خروج گرما و سرما جلوگیری می‌کند.

باتوجه‌به مقاومت بالای ترموود به رطوبت و حرارت، ابعاد آن ثبات بالایی دارند و معمولاً تغییر نمی‌کنند. یکی دیگر از مزایای نمای چوب، انعطاف‌پذیری بالای چوب ترمو است. همچنین این نوع چوب به طور معمول در اثر سایش خراب نمی‌شود. باید بدانید که نمای چوبی را به‌راحتی می‌توان نصب کرد و شستشو و نگهداری از آن کار دشواری نیست. حتی درصورتی‌که بخواهید نمای چوبی را تعویض کرده یا به مکانی دیگر انتقال دهید، بدون هیچ مشکلی می‌توانید این کار را انجام دهید. لازم به ذکر است که نمای چوبی قابل رنگ‌آمیزی و طرح‌دار شدن نیز است.

اقدامات لازم برای افزایش مقاومت نمای چوبی در برابر عوامل محیطی

اکنون که با مزایای نمای چوب آشنا شدیم، باید به بررسی روش‌های افزایش مقاومت این نوع نما در برابر عوامل محیطی بپردازیم. ابتدا باید بدانید که نمای چوبی در ساخت ساختمان‌های مختلفی کاربرد دارد. از جمله این ساختمان‌ها می‌توان به ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، مراکز خرید، فروشگاه‌ها، هتل‌ها، و ویلاها اشاره کرد. نمای ساختمان همیشه در معرض عوامل محیطی مانند رطوبت در اثر بارش باران یا برف، تابش نور خورشید و موارد دیگر قرار دارد.

این امکان وجود دارد که با قرارگرفتن بیش از حد نمای چوبی در معرض این عوامل محیطی، چوب مورداستفاده در ساخت نما خراب شود. از همین رو باید اقداماتی را انجام دهید تا مقاومت چوب به‌کاررفته در ساخت نمای چوبی را افزایش دهید. یکی از بهترین اقدامات در این راستا، استفاده از رنگ یا روغن مخصوص ترموود است. شما با اعمال رنگ یا روغن مخصوص روی نمای چوبی، در واقع یک‌لایه عایق روی سطح نما ایجاد می‌کنید. این لایه عایق باعث افزایش مقاومت چوب نما در برابر اشعه فرابنفش در نور خورشید و رطوبت ناشی از بارش برف یا باران می‌شود.

کوهستان؛ برترین مرجع خرید متریال موردنیاز برای ساخت نمای چوبی

نمای چوبی مزایای بسیار زیادی مانند سبک بودن و زیبایی بسیار دارد. همچنین نمای چوبی ترموود در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد. از همین رو بدون هیچ نگرانی می‌توانید برای ساخت نمای ساختمان موردنظر خود از نمای چوبی ترموود استفاده کنید. مجموعه کوهستان، مرجع برتر عرضه چوب‌های ساختمانی در ایران است. شما می‌توانید برای آگاهی بیشتر از مزایای نمای چوب و خرید متریال موردنیاز برای ساخت این نوع نما به وب‌سایت مجموعه ما مراجعه کنید.

برچسب ها: